mandag den 13. juni 2011

Varmrøget laksemousse og grøn kartoffelsalat

Gårsdagens aftensmad lavede jeg egentlig i forgårs, så det er ikke nogle billeder af selve tilberedningen. Jeg faldt for fristelsen hos vores lokale fiskehandler den anden dag og købte to store stykker varmrøget laks. Noget af det blev brugt til de kolde wraps, som vi fik i går. Og resten fik vi så i en lækker laksemousse i går, og den ret kan klart anbefales. Den vil være super lækker som forret istedet for den traditionelle tunmousse, og konceptet er lidt det samme. Vi fik en grøn kartoffelsalat til, som jeg lavede af de ting, der lige var i køleskabet og fryseren. Det passer måske ikke helt til, men moussen alene var ikke helt nok til aftensmad, og kartoffelsalaten skulle alligevel bruges til aftensmaden i dag, som er mande-bøffer (store bøffer på omkring 400-500 gram), så vi fik lidt af den til i går også, og det var egentlig meget lækkert.

Laksemousse med varmrøget laks


Den grønne kartoffelsalat - vi fik fetaost til i en skål for sig.


Aftenens tallerken med en grov, hjemmebagt valnødde bolle til.
Opskrift på Varmrøget laksemousse - hovedret til 2 eller forret til 4 personer:
ca. 200 gram varmrøget laks
2 dl creme fraiche (jeg bruger 9 procents, men det er en smagssag)
1,5 dl piskefløde
3-4 forårsløg
1 alm løg
saften af lidt cirton (kan udelades, hvis man ikke er så meget for det syrlige)
4 blade husplads
friskkværnet salt og peber

Start med at opbløde huspladsen i koldt vand. Der er forskellige fremgangsmåder alt afhændig af, hvilken slags husplads man bruger. Nogle kan smeltes efter opblødning og kommes direkte i retten, andre skal smeltes sammen med én af de væsker, som indgår i retten - hvis dette er tilfældet, kom da huspladsen i en gryde sammen med lidt af cremefraichen, når den skal smeltes. Læs altid bag på husplads-pakken og følg fremgangsmåden, som står beskrevet her.
Skindet fjernes fra den varmrøgede laks, og det plukkes i små stykker i en skål eller "moses" med en gaffel. Forårsløgene hakkes i mindre stykker efter smag og kommes i. Løget rives på rivehjernes fine side og kommes i. Herefter kommes cremefraichen i. Kværn salt og peber i, det må gerne smage meget igennem, da der jo også skal fløde i, så kom lidt mere krydderi i, end du egentlig vil have det til at smage af. Kom citronsaft i efter smag. Rør godt rundt, så moussen er smuk og lyserød. Pisk fløden til skum i en skål for sig, det må gerne være meget stift. Vend flødeskummet i lakseblandingen med rolige bevægelser, så luften ikke bliver slået ud.
Nu smeltes huspladsen, og denne vendes forsigtigt i laksemoussen. Når huspladsen er rørt godt ud i moussen, så kommes den enten i en skål eller i portionsanrettede glas. Man kan for eksempel bruge en springform og pynte den med rejer, dild og citron, hvos den skal bruges som forret.
Stil den i køleskabet i mindst 4-6 timer og gerne natten over.

Opskrift på Grøn kartoffelsalat
5-7 Nye kartofler - flere his de er små
ca. 300 gram optøede bønner fra frost
to dl ærter optøede fra frost
nogle cherry tomater
en halv agurk
1 rød peberfrugt
en halv pose græskarkerner
1 brev knorr dressing mix med balsamico og krydderurter
fetaost som tilbehør

Indrømmet er, at når jeg laver mad, så sker det kun sjældent ud fra opskrifter. Og denne her ret er ingen undtagelse. Der kan stort set kommes alt i, men jeg skriver den, som jeg lavede den. Kartoflerne koges og afkøles. Bønnerne tøes op, og duppes fri for væske - jeg koger aldrig bønnerne, for de frosne bønner er for-blancherede, og jeg synes de bliver pladrede, hvis de koges mere. Ærterne tøes også p. Når alle grøntsagerne er optøede og kartoflerne kolde, så skæres kartoflerne i tern, bønnerne i mindre stykker, cherrytomaterne halveres, agurkerne skæes i små tern, peberfrugten i tern og det hele blandes sammen i en stor skål sammen med ærterne. En halv pose saltede grækarkerner tilsættes, og så laver jeg altid en af knorrs olie-dressinger og putter i som krydderi, da jeg ellers finder smagen lidt for fersk. Hvis det kun var mig, der skulle spise det, ville jeg desuden have skåret 1/3 af en blok-feta i tern, og have puttet det i også. Men manden foretrækker, at fetaen ikke er blandet i - spørg mig ikke hvorfor, så det kom i en skål for sig, så vi kunne putte det ovenpå.

Desserten stod igen på jordbær med fløde, men for ikke at have tyve billeder af mine jordbær med fløde portioner henover sommeren, så vil jeg lade det blive ved billedet fra i går, og så må i tage mit ord for, at de andre portioner ligner den på en prik :)

2 kommentarer:

  1. Uhmm, hvor ser det godt ud! Jeg er helt pjattet med varmrøget laks, så det skal klart prøves :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Så er det helt sikkert lige noget for dig, det er kræs for lakse-fans ;) Og jeg har til gengæld allerede sat din esdragon kylling på min huske-liste over mad, der bare skal laves :)

    Solskins hilsener
    Louise

    SvarSlet