onsdag den 29. juni 2011

Kaffekager

Som tidligere nævnt, så spiser vi en del koldskål for tiden, og det betyder altså, at jeg evig og altid har æggehvider til ovres, og jeg har ikke lige så mange idéer til pskrifter med æggehvider (forslag modtages med kyshånd), så det bliver ofte til marengs kager. Men da vi samtidig prøver at slanke os lidt, så er det nu også et meget fint alternativ til almindelig kage.
Denne gang ville jeg så prøve at lave nogle med kaffesmag, så jeg fulgte nogenlunde min almindelige opskrift, men brugte rørsukker og brun farin istedet for almindelig sukker, og så dryssede jeg to spsk instant kaffe i, da marengsmassen var næsten færdigpisket.

æggehvider, rørsukker og brun faring piskes stift

herefter tilføjes instant kaffe - jeg bruger café noir

Jeg lavede også en omgang af de almindelige med kakao
Kaffemarengs
4 æggehvider
1 dl rørsukker
1/2 dl brun farin
vanillesukker uden smag
2 spsk instant kaffe
50 gram hakkede hasselnødder
- i dem med kakao kom jeg også to spsk kakao i - jeg lavede halvdelen med kakao.
Pisk æggehvider, sukker, vanillesukker og brun farin til en stiv masse. Kom kaffen i og pisk videre til massen er stiv, luftig og sej. vend de hakkede hasselnødder i massen, og sæt dem på en bageplade. Bag i en times tid ved 120 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar