mandag den 20. juni 2011

Marengs kager

Så er jeg tilbage efter en skøn weekend og en super god fødselsdag. Kæresten gav mig en halv bogbutik af kogebøger, så dem glæder jeg mgi til at kaste mig ud i. Desværre har det stået ret stille med kulinariske udfoldelser i weekenden. Lørdag var vi ude og spise på restaurant Flammen i Odense, og det kan VARMT anbefales - i hvert fald, hvis man som os er kødelskere. Det var virkelig virkelig lækker mad, men nøj hvor havde vi ondt i maven bagefter.
Så i går havde vi mere lyst til ngoet let, og jeg lavede derfor koldskål igen. Det gjorde, at jeg havde en masse æggehvider til ovres, så keg lavede små marengskager i to versioner:

Med vanille, revet marcipan og hakkede mandler

Med kakao og hakkede hasselnødder
Marengs småkager (en STOR portion)

8 æggehvider
1 dl rørsukker
250 gram flormelis
en halv bøtte vanillesukker

til den "hvide" halvdel:
75 gram revet marcipan
50 gram hakkede mandler

til kakao-kagerne:
3 spsk kakao
75 gram hakkee hasselnødder

pisk æggehviderne stive med sukker, flormelis og vanille. De skal være helt stive og luftige. Del portionen i to, og vend diverse ting i henholdsvis den hvide vanille prtion og den brune kakao portion. Sæt på begeplader med en ske eller en sprøjtepose til fine kager. Bag i ovnen ved 140 grader i en times tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar