onsdag den 15. juni 2011

Kokosmakroner

Egentlig var det meningen, at jeg ville lave en kage/dessert blog. Men indtil videre har det været lidt småt med de søde sager her på bloggen. Det har sin naturlige forklaring, fordi jeg er og har været en lille mule på skrump op til, at jeg i dag skulle have syet min brudekjole ind - så galdt det jo om at være så smækker som muligt, og så tæt på den form, amn har i sinde at være i på selve dagen, som muligt. Så der har altså været skåret gevaldigt i de søde sager. Men i dag fik jeg så bagt en omgang kokosmakroner. Det synes jeg er så rart at have liggende, hvis der nu kommer gæster, eller hvis man bare lige har brug for lidt sødt til kaffen - og det har jeg jo af og til.

opskriften er lid tpå gefühl, og jeg improviserede med halvdelen og kom lidt hakkede mandler i. Jeg bager desuden altid koksmakroner med marcipan i, da både manden og jeg elsker marcipan - og nødder, så i dag blev det også til et par stykker med nødder i.

Dejen til makronerne - lad den gerne stå og trække i en halv til en hel time

Før de kommes i ovnen

Mmm... Værsågod at spis!
Kokosmakroner med marcipan - ca. 20 stks
3-4 store æg
1 dl rørsukker
200 gram kokosmel
vanillesukker efter smag
150 gram marcipan
hakkede mandler

Rør æggene luftige og så stive som muligt med rørsukkeret og vanillesukkeret.Riv marcipanen i og kom kokusmelet i æggemassen. HUSK at sukker og vanillesukker - og marcipanmængden er en smagssag, og opskrifter er derfor individuelle efter ens egne smagsløg.
Sæt dejen i køleskabet i 30 min til en halv time, og sæt den så i toppe på en bageplade. Efter lidt over halvdelen var puttet på pladen i små toppe, hakkede jeg mandlerne og blandede dem i det sidste af dejen. Herefter satte jeg resten på pladen. Jeg trykker altid kokosmakronerne gdt sammen, så de holder den faste struktur.
Bag dem til de er let gyldne - i 10-15 min alt efter størrelsen. Lad dem køle af før de spises - hvis tålmodigheden er til det (Det er den ikke altid her :) )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar