mandag den 6. maj 2013

Frugttærte med hvid chokolademousse

Vejrudsigten sagde strålende sommervejr lørdag og søndag, så vi havde planlagt grill, og så syntes jeg lige, at vi skulle have årets første jordbærtærte som dessert. Den blev dog piftet op med hindbær og blåbær, men det gjorde den bestemt ikke dårligere. Jeg bruger aldrig klassisk tærtebund, fordi jeg ikke bryder mig om mørdej, så den her er udelukkende med marcipanbund. I stedet for råcreme, som jeg bruger i min almindelige jordbærtærte, så brugte jeg her hvid chokolademousse. Jeg var lidt bange for, om kagen ville blive for sød, men med godt med frugter på toppen var det slet ikke tilfældet.

Marcipanbund, hvid chokolademousse og skønne sommerfrugter

Marcipandejen i tærteformen

Den færdigbagte bund

Beklæd formen med film, og kom chokolademousse i

Efter minimum fire timer i køleskabet kan kagen pyntes

Kagen pyntes med hindbær, jordbær og blåbær
Frugttærte
300 gram marcipan
4 æggehvider
1 spsk vanillesukker
150 gram flormelis
75 gram mandelmel

200 gram hvid chokolade
4 æggeblommer
40 gram rørsukker
2 dl fløde
2 vanillestænger

125 gram hindbær
125 gram blåbær
200 gram jordbær

Riv marcipanen, og pisk den med æggehviderne. Kom mandelmel, flormelis og vanillesukker i, og pisk blandingen grundigt. Fordel marcipanmassen i en springform, jeg brugte min hjerteform, som jeg er rigtig glad for for tiden. Bag ved 180 grader i 30 minutter eller til den er gylden. Lad kagen køle af i formen.

Når kagen er helt kold, løsnes kanten, og den beklædes med gennemsigtig film, så chokolademoussen ikke hænger i. Når kanten er beklædt, laves chokolademoussen. Smelt chokoladen meget forsigtigt over et vandbad, jeg brugte hvid chokolade fra Ritter Sport med nødder, som jeg hakkede fint først, på den måde kommer der lidt knas i cremen, det giver den lige lidt bid. Pisk fløden til skum, og stil det til side. Pisk æggeblommerne hvide med sukker og vanillekornene, og rør den smeltede chokolade i. Vend flødeskummet i chokoladeblandingen lidt ad gangen. Fordel moussen over kagebunden, og stil den på køl i minimum 4 timer.

Når moussen er stivnet, lægges frugterne på i det ønskede mønster, og kagen er klar til servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar