onsdag den 29. maj 2013

Jordbærkoldskål

Blogland bugner af jordbærkoldskål i disse dage, så jeg kunne selvfølgelig ikke undlade at hoppe med på bølgen. Det er utroligt, hvor stor forskel der er på almindelig koldskål og jordbærkoldskål, det er to vidt forskellige ting, og jeg ved faktisk ikke, hvilken type koldskål jeg foretrækker. Men jordbærkoldskål er i hvert fald godt, og min version er lidt anderledes end den klassiske med jordbær, kærnemælk og fløde. En smagfuld sag, som kun bliver bedre, hvis man bruger gode jordbær.

Jordbærkoldskål med hjemmelavede kammerjunker


Det er en luftig og tyk koldskål

En kande med halvanden liter jordbær koldskål

En portion frisk jordbærkoldskål

I jordbærkoldskål foretrækker jeg kammerjunker
Jordbærkoldskål
0,5 liter kærnemælk
0,5 liter A38
1,5 dl fløde
2 æggeblommer
2 vanillestænger
0,5 dl rørsukker (smag selv efter)
400 gram jordbær (frosne eller friske)

Blend kærnemælk med jordbær. Pisk æggeblommer med sukker og kornene fra vanillestængerne, indtil sukkeret ikke længere knaser. Pisk fløden til stift skum i en anden skål. Hæl A38 op i blenderen, og kør igen. Kom fløde og æggesnaps op i blenderen og kør, indtil det hele er godt blandet. Smag til med sukker, hvis den ikke er sød nok, det er en smagssag, jeg kan godt lide den lidt syrlig og synes kun, at sukkeret skal fremhæve jordbærsmagen.

Lad gerne koldskålen stå i køleskabet i et par timer, inden den spises, så smagen i jordbær og vanille rigtig kan komme ud. Vi spiste koldskålen med müsli og kammerjunker, men man kan også spise den med friske bær eller bare som den er, der behøver ikke noget tilbehør til den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar