torsdag den 9. maj 2013

Banankage med valnødder

Af en eller anden årsag har banankage altid været noget, jeg har haft svært ved at få til at lykkes. Jeg er jo ikke så god til at holde mig slavisk til en opskrift, så mine eksperimenter fælder mig altid, når det kommer til banankage. Men nu har jeg altså endelig fået lavet en god en af slagsen, så her kommer mit bud på en rigtig lækker banankage. Som topping er der to muligheder: karamelglasur eller mørk chokolade, jeg bryder mig ikke om almindelig glasur, så det kommer der aldrig på mine kager.

Banankage med karamelglasur og revet chokolade

Den færdigbagte kage

Jeg kom karamelglasur og revet mørk chokolade på kagen

Banankage
100 gram blødt smør
1 dl sukker
0,5 dl vanillesukker
2 æg
4 modne bananer*
1 dl mælk
2 dl mandelmel
4 dl hvedemel
2,5 tsk bagepulver
200 gram valnødder.

Pisk smør, sukker og vanillesukker luftigt. Kom æggene i, og pisk det godt igennem. Mos bananerne, og tilsæt dem i dejen sammen med mælk. Bland mel, mandelmel og bagepulver i en skål for sig, og pisk det i dejen lidt efter lidt. Pisk til der ikke er nogle klumper. Hak valnødderne, og kom dem i dejen. Kom dejen i en smurt form, og bag den ved 170 grader varmluft i 35 minutter. Lad dejen køle af, før der kommes glasur eller chokolade på. Herefter smeltes 100 gram chokolade, som fordeles over kagen, og den kan stilles på køl, indtil chokoladen er stivnet. Ønsker man karamelglasur, så kommer opskriften her under.

*Vælg bananerne i den modenhedsgrad, som man foretrækker at spise dem. De skal bare ikke være helt grønne, så evt. lidt mere modne, end hvis man lige skulle have dem med på madpakken.

Karamelglasur
75 g smør
50 g brun farin
1/4 dl fløde (eller mælk)
100 g flormelis
1 tsk. vaniliesukker

Smelt smør sammen med brun farin, vanillesukker og mælk i en gryde. Bring massen i kog under omrøring, og lad den koge i et par minutter. Tag den af varmen, og bland flormelis i. Kom glasur på kagen, og lad det stivne.

4 kommentarer:

  1. Gosh, den glasur lyder godt! Den må jeg BESTEMT prøve - mums :o)

    SvarSlet
  2. Den er VIRKELIG også god, sætter lige prikken over i'et på banankagen - den ville sikkert også være god ovenpå brownie :)

    SvarSlet
  3. Uh, det lyder overordentligt skønt med karamelglasur - det har jeg aldrig fået på banankage (som iøvrigt er en af mine ultimative favoritter)

    - Anne

    SvarSlet
  4. Ja, det er et match made in heaven :) Og jeg er også helt tosset med banankage, jeg har bare altid været dårlig til at lave det - men nu har jeg endelig fundet min opskrift :)

    Vh. Louise

    SvarSlet