onsdag den 22. maj 2013

Nøddetærte

I lang tid har jeg villet lave denne nøddetærte fra Chocolat. Den er noget sundere end mange af de andre kager på bloggen, fordi den er uden både smør, mel og sukker - hvis man altså ikke regner chokoladen med i det regnskab. Jeg lavede en del ændringer, og næste gang laver jeg nogle flere. Jeg tror, at jeg vil skære på honningen og undlade hvid chokolade næste gang, det blev lidt for sødt for min smag. Nu skriver jeg dog opskriften, som jeg lavede den. Så kommer der en opdateret version senere.

Nøddetærten inden den kommes i ovnen

Lad tærten køle af, inden den spises med is eller bær til

Nøddetærte
50 gram ristede, afskallede hasselnødder
75 gram valnødder
75 gram mandler
100 gram hvid rittersport med nød
50 gram mørk chokolade
3 æggeblommer
2 spsk honning
1 tsk vanillesukker
0,5 tsk salt

Pisk æggeblommer, honning, vanillesukker og salt til en luftig masse. Hak nødder og chokolade, og bland det med æggemassen, og hæld dejen i en springform, som er beklædt med bagepapir i bunden - jeg brugte min hjerteform, som jeg efterhånden altid gør, når jeg bager overraskelser til manden :-) Bag den ved 180 grader i cirka 20 minutter, eller indtil den er gyldenbrun. Lad kagen køle af, inden den spises.

Nyd eventuelt tærten med is eller friske bær til. Den kan også bruges som bund til en frugttærte med råcreme eller en islagkage - mulighederne er uanede :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar