lørdag den 4. maj 2013

Iskaffe med vanille

Vejrudsigten lover godt vejr hele weekenden, så det skal fejres med årets første omgang hjemmelavet kaffeekstrakt til iskaffe. Sidst lavede jeg denne version, men den tager lidt lang tid, fordi kaffebønnerne skal stå i koldt vand i mindst et døgn. Så denne gang har jeg lavet en lidt anden version, som er kogt med vanillestænger - jeg gemmer mine udtømte vanillestænger til at putte i kaffe eller andre ting, der skal koges op, der er stadig en masse smag i stængerne, selvom kornene er skrabet ud.

Skøn iskaffe med vanille og honning

Kaffeekstrakt lige til at have i køleskabet

Påskeliljerne står stadig flot (i naboens have)

Kaffeekstrakt med vanille (ca. 1,2 liter)
Vand til 10 kopper kaffe
5 spsk kaffe med top
6 tømte vanillestænger (eller 4 hele)
3 spsk honning

Kom de udskrabede vanillestænger i kaffekanden, hvor kaffen løber ned i, når den brygges i kaffemaskinen. Hvis man ikke har udskrabede vanillestænger liggende, så kan man bare bruge 4 hele vanillestænger, hvor man først skraber kornene ud og kommer dem op i kaffekanden - herefter kommes stængerne ved. Bryg den stærke kaffe, ligesom man ville brygge en kaffe på almindelig vis. Hæld kaffen med vanillestængerne i op i en skål, når den er færdig. Bland honningen i den varme kaffe - smag evt. til, om du vil have ekstrakten sødere, den her er ikke særlig sød, og den bliver endnu mindre sød, når man blander den med mælk til iskaffen, så det skal man lige smage sig frem til - jeg er ikke til de meget søde iskaffer, men hvis jeg føler for det, så kan den jo blendes med vanilleis i stedet for mælk, så bliver den sødere. Hæld den på flasker, når den er kold, behold vanillestængerne i flaskerne, og læg flaskerne i køleskabet. Det kan holde sig i i hvert fald en - to uger.

Iskaffe og påskeliljer fra naboens have


Iskaffe med vanille
Brug letmælk eller sødmælk, ellers bliver iskaffen meget vandet. Jeg blander den i forholdet halv mælk, halv kaffeekstrakt - måske lidt mere kaffe end mælk. Put et par isterninger i, og nyd iskaffen i solen.
- Den kan også laves med vanilleis i en blender, her skal man cirka bruge en dl kaffeekstrakt til en god kugle is.

Og så lige et kattebillede. Tumle er nemlig ikke til havearbejde, faktisk lader han til at være bange for det (lidt ligesom sin far ;-)), og så er han fuldstændig ligeglad med det gode vejr, da jeg kom ind fra haven i dag, fandt jeg ham liggende sådan her i sengen.

Dovne kat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar