søndag den 26. maj 2013

Jordbær rabarber crumble

Lørdagens dessert skulle være lidt frisk, og så ville jeg gerne bruge nogle af mine nye rabarber fra haven, så jeg fik idéen til denne crumble. Der var dog ikke så mange rabarber, så det blev en kombination af jordbær, rabarber og lidt hindbær fra fryseren. Opskriften passer til to små portions tærteforme, og den vakte glæde i det lille hjem.

En skøn portions crumble med jordbær, rabarber og hindbær

Bærrene skæres i små stykker, og fordeles i to forme

Crumbledejen presses godt ned om de friske frugter

To styks lækre crumble, frugten kan varieres efter smag

Crumble med jordbær, rabarber og hindbær
4 rabarber
200 gram jordbær
1 dl Hindbær
1 spsk vanillesukker
1 spsk rørsukker
Lidt smør til formene
1 spsk vanillesukker
1 spsk rørsukker
0,5 dl mandelmel
0,5 dl mel
0,5 dl havregryn
35 gram blødt smør

Smør de to små tærteforme med lidt smør, og drys med lidt vanillesukker. Skyl rabarber og jordbær, og skær dem i små stykker. Fordel frugten i formene, og drys hindbærrene udover. Drys med lidt vanillesukker, 1 spsk rørsukker og lidt mandelmel - evt. lidt grofthakkede mandler. Rør 1 spsk vanillesukker, 1 spsk rørsukker, mandelmel, mel, havregryn og blødt smør sammen til en crumbledej, og fordel dejen udover de to forme som låg på frugten. Tryk crumbledejen godt ned om frugten, og bag kagerne i 25 minutter ved 125 grader.

Lad kagerne køle lidt af, inden de spises. Nyd dem med fløde, creme fraiche eller vanilleis.

5 kommentarer:

  1. Mums hvor ser det super lækkert ud.
    Håber I har haft en dejlig weekend :)

    SvarSlet
  2. Tak, den er også virkelig god. Dejligt med smag af sommer og bær.
    Vi prøver bare at slå tiden ihjel, indtil der kommer en baby og tager alt tiden ;)

    SvarSlet
  3. Haha. Ja den følelse kan jeg godt huske. Men pas på - I skal huske at nyde det. Pludselig er baby der :)
    Er I ved at have styr på alt det praktiske?

    SvarSlet
  4. Ja, vi har virkelig prøvet at nyde den sidste tid. Men med to dage til termin, så er den hyggelige tid i tosomhed efterhånden blevet afløst af en utålmodighed og glæden ved snart at skulle se vores lille pige ;)
    Jeps, med et kontrolfreak som mig, så har alt været på plads i et par måneder - selv tasken var pakket midt i april, hehe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha. Lyder meget som her. Jeg fødte dog før termin, så nåede ikke at blive utålmodig. Men alt var også klar inden. Folk undrede sig også noget over at jeg ville have styr på børneværelset først.
      Håber du får en fantastisk fødsel og glæder mig til at høre om den lille prinsesse :)

      Slet