søndag den 29. november 2015

Pebernødder


I weekenden har den stået på julebag her hjemme. Manden har arbejdsweekend, så det blev tøsehygge, og så må far være smagsdommer, når han kommer hjem - den arbejdsfordeling klager han ikke over. Det var første gang, at min store datter skulle være med til julebag, og det har jeg glædet mig til i lang tid - faktisk stort set lige siden jeg stod med en positiv graviditets test i hænderne. Det lyder helt åndssvagt, men da jeg var lille, var jeg hvert år på weekend hos min farmor, hvor vi bagte alle julens småkager, og den tradition har jeg altid vidst, at jeg ville føre videre med mine egne børn. Så i weekenden skænker jeg min farmor en kærlig tanke og fører traditionen videre.

Det var den sentimentale del af indlægget, så kommer opskriften. Det er 10 år siden, jeg fik mit eget køkken (det første i en kollegiebolig), og lige siden har jeg prøvet opskrifter af. Når det kommer til julebag, så har jeg neglet vaniljekransene, hvor der ganske enkelt ikke findes bedre, end dem jeg laver. Og her kommer efter min mening den bedste opskrift på pebernødder. Bag pebernødder selv, dem man kan købe i butikkerne har intet med pebernødder at gøre, og det er simpelthen så nemt at lave en ordentlig portion, hvor der er til hele julen. Opskriften her stammer fra lagkagehuset, og jeg har kun ændret ganske lidt i den.


Sprøde, smagfulde og med en krydret eftersmag - perfekte!

Stor koncentration

Inden de bages
Efter
Mors (ene) dåse og datterens dåse - hun er sgu dygtig i en alder af 2 år
De færdige pebernødder

De bedste pebernødder
250 gram blødt smør
250 gram sukker
1 tsk. hvid peber
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. kardemomme
1 tsk. kanel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
1 dl piskefløde
500 gram hvedemel

Smør og sukker piskes luftigt, jeg bruger altid røremaskine. Tilsæt piskefløden, og pisk ved laveste hastighed, til det er rørt godt sammen. Skift til dejkrog på røremaskinen. Bland krydderier, bagepulver og natron med melet, og rør det i dejen. Ælt dejen godt, til der ikke er klumper i. Dejen kan bruges med det samme, eller den kan gemmes i køleskabet til dagen efter. Tag den ud i god tid. Tril dejen ud i runde stænger, og skær dem i mundrette bidder, som enten sættes direkte på en bageplade eller trilles runde. Bag dem ved 180 grader i cirka 7-10 minutter afhængig af ovnen, til de er let gyldne - de skal ikke være for brune. Lad pebernødderne køle af på pladen. Der bliver mange pebernødder af den her portion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar