søndag den 22. november 2015

Peanutbutter brownie


Til trods for, at jeg faktisk ikke er den store fan af peanutbutter, så forelskede jeg mig pladask i denne opskrift. Jeg synes, at peanutbutter er klægt og bittert, men når det kommer i kontakt med noget sødt for eksempel som ingrediens i is eller en brownie, så bliver det fløjlsblødt og lækkert. Og denne brownie er ingen undtagelse. Hvis man er fan af nødder, så skal den prøves.


Sød og cremet med en skøn smag af nødder og chokolade

Den færdige kage, inden ganachen kommes på

Pyntet med hakkede peanuts

Bag den, hvis I er vilde med nødder og chokolade

Der blev 20 brownie stykker af denne portion

Peanutbutter brownie
100 gram blødt smør
200 gram peanutbutter
250 gram brun farin
2 spsk, vaniljesukker
2 æg
100 gram hvedemel
2 tsk. bagepulver
En smule salt
125 gram saltede peanuts + lidt til pynt

Chokolade ganache
100 gram mørk chokolade (ikke med for højt kakaoindhold)
2 skeer nutella
1 dl piskefløde

Pisk smør og peanutbutter sammen, tilsæt brun faring og vaniljesukker, og pisk i 3-4 minutter. Tilsæt æg, og pisk til en luftig masse. Kom mel, bagepulver og salt i dejen, og pisk til der ikke er nogle klumper. Hak peanuts, og vend dem i dejen. Beklæd en firkantet springform med bagepapir i bunden, og smør kanterne med en smule smør. Hæld dejen i formen, og bag ved 180 grader i cirka 30 minutter. Lad kagen køle af, inden ganachen laves.

Hak chokoladen, og kom den i en skål sammen med nutellaen - når jeg skriver to skeer, så er det to almindelige spiseskeer, som er fyldt med nutella. Bring fløden i kog, og hæld den udover chokoladeblandingen. Rør rundt, til alt chokoladen er smeltet. Jeg skar kanterne af kagen, inden jeg kom ganachen på, men det behøver man ikke. Hæld ganachen på kagen, og smør det ud, så overfladen bliver jævn. Hak lidt peanuts, og drys dem udover kagen. Stil kagen på køl, til ganachen er stivnet, og skær den så i stykker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar