fredag den 20. november 2015

Cookieburger med kaffefyld

Alene overskriften "cookieburger" fik mig til at smile, da jeg så den originale version af denne opskrift. Den blev dog lavet med de ting, som jeg lige havde i køkkenet - og undervejs opdagede jeg, at jeg ikke havde særlig meget mel, men det gjorde nu ikke noget.

Hasselnødder og en cremet smag af kaffe
Cookies
150 gram smør
150 gram brun farin
75 gram sukker
2 spsk vaniljesukker
2 æg
1 spsk. natron
100 gram hvedemel
125 gram hasselnøddemel (fint blendede hasselnødder)
En smule salt
100 gram mørk chokolade

Kaffe smørcreme
175 gram blødt smør
250 gram flormelis
2 spsk vaniljesukker
Kaffesirup efter smag

Pisk smør, brun farin, sukker og vaniljesukker luftigt. Tilsæt æg, og pisk igen. Tilsæt mel, hasselnøddemel, natron og salt, og rør godt rundt. Hak chokoladen, og vend den i. Lad dejen hvile i nogle timer på køl eller til dagen efter. Tril dejen til små kugler, og tryk dem lidt flade, før de sættes på en bageplade, jeg havde plads til 14 på hver plade. Bag i 10 minutter ved 180 grader, til de er gyldne. Lad småkagerne køle helt af, og lav så smørcremen ved at piske smør, flormelis og vaniljesukker luftigt. Tilsæt kaffesirup efter smag. Læg småkagerne sammen med smørcremen, og stil dem på køl, indtil de skal serveres.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar