torsdag den 25. april 2013

Varme hveder

Store bededag er uden sammenligning min yndlings-spise-højtid! Når jeg siger det, så svarer folk som regel med "Hvad med julen", og mit svar er nej - jeg er tosset med hveder, og julemad er selvfølgelig godt, men jeg foretrækker nu engang hveder. Nu hvor jeg går her hjemme og bare venter på at skulle føde, så tænkte jeg derfor, at det var den perfekte lejlighed til at kaste sig ud i at lave mine egne varme hveder. Så efter lang tids research fik jeg begrænset mig til to opskrifter, men jeg kunne ikke vælge, så jeg har simpelthen lavet en hvede-battle.

De to konkurrenter: hvede 1 til højre og hvede 2 til venstre

Ristede og klar til smør og ost: hvede 1 i bunden, hvede 2 øverst

Opskrifterne er denne fra Annes blog (de vil fremover blive omtalt som hvede 1), og denne fra Birthes blog (de vil fremover blive omtalt som hvede 2). Jeg fulgte opskrifterne til punkt og prikke, hvad angår ingredienser, men jeg ændrede fremgangsmåden i hvede 2, så den blev den samme som den fra hvede 1 - det er sådan jeg altid bager boller. Til gengæld lod jeg hævningen være som i de respektive opskrifter for at se, hvilken forskel det gjorde for brødets struktur og krumme. Den første opskrift giver 20 hveder, den anden giver 15 hveder. Hævemetoden med vand vil jeg klart forsøge mig med igen ved nogle af mine andre boller, det virkede ret godt. Begge slags hveder er desuden bagt i varmluft.

Hvede 1
Hvis man kun skal dømme på udseenet, så er 1'eren den klare vinder. De er simpelthen så flotte, og de ligner dem, man køber hos bageren. De er utrolig luftige og har en rigtig god krumme, smagen af kardemomme er blid, men den er der, så man er ikke i tvivl om, at det er en hvede - jeg ville nu foretrække en lidt mere gennemtrængende kardemomme smag, men det er der jo råd for. Der er små bitte lufthuller i, når man skærer hveden igennem, jeg ved ikke, om det er hævemetoden eller hvordan, men det er rigtig lækkert og adskiller sig fra alle mine tidligere boller.

Godt hævede hveder, der er klar til ovnen

Tålmodighed er en dyd, når hvederne skal køle af

De ligner supermarkedets og bagerens hveder

Hvede 2
Jeg fik ikke stillet disse hveder tæt nok, så de ligner lidt almindelige boller. Men de er også luftige og har en god krumme. Smagen af kardemomme er stærkere, men det kan man jo variere - jeg er glad for kardemomme, så for mig er det kun et plus. Der er både sigtemel og hvedemel i denne hvede, og det gør, at den er lidt mørkere og en anelse tungere end hvede 1, men den er stadig meget luftig. Det er også noget mere smør til mindre mel/færre hveder, så det er en mere fyldig sag, og man kan smage, at der er mere smør i - det gør dem lidt tungere i smagen

Jeg fik ikke stillet dem helt tæt nok, men de hævede godt

En stærk duft af den lækre kardemomme breder sig

God krumme selvom de ikke helt ligner bagerens version
Og vinderen er....
Hvede 1, hvor jeg dog vil putte mere kardemomme i næste år, og så vil jeg måske prøve med lidt sigtemel i dem også. Men min favorit er klart nummer et, de er mere luftige og lette, og jeg er ikke sundhedsfreak, men hvis der skal mere smør i en bolle eller i ting generelt, så skal det være fordi, det gør en forskel i den positive retning. Her er det faktisk modsat, og så vil jeg hellere have ekstra smør ovenpå hveden end i dejen. Manden var helt enig, hvede 1 er også hans absolutte favorit, så de bliver ny hvede her hjemme.

Hvede nummer 1 bliver vores fremtidige hvede her i huset
NOTE
Hvis man skal købe hveder, så er der efter min mening ikke nogen bedre end dem, man kan finde hos bageren i Føtex eller Bilka. De er flotte, luftige, lækre, har en god krumme og så smager de af kardemomme, som hveder nu engang skal. De er absolutte favoritter hos mig, og det har de faktisk været i i hvert fald 10 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar