onsdag den 24. april 2013

Koldskål

I håbet om, at der snart springer grønne knopper ud på træerne, og at temperaturene snart stiger til noget, der ligner sommer, har jeg skudt sæsonen for koldskål igang. Koldskål smager skønt, især med hjemmelavet krymmel og friske frugter, det er altså et af de første tegn på sommer. Jeg bruger ikke pasteuriserede æg, for smagen er simpelthen ikke den samme, til gengæld bruger jeg økologiske æg - og i det hele taget økologiske ingredienser, så her er en øko-koldskål.

Skøn økologisk koldskål med en masse vanille

Med hjemmelavet krymmel, opskriften findes her
Økologisk koldskål
4 æggeblommer
4 vanillestænger*
3 spsk økologisk rørsukker
0,5 liter økologisk A38
0,6 liter økologisk kærnemælk

Flæk vanillestængerne og skrab kornene ud. Pisk æggeblommer, sukker og vanille til en luftig æggesnaps, der skal piskes i 10-15 minutter, indtil sukkeret er opløst. Bland æggesnaps med A38 og kærnemælk, og lad den stå på køl i mindst en times tid, inden den skal spises, så den kan stå og trække smagen ud af vanillen.

* Jeg bruger bourbon vanille, det er bare mere lækre store stænger med en masse skønne vanillekorn i.

2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig lækkert ud. Jeg vil glæder mig til at prøve det, tak for opskriften! Hilsen Anne.

    SvarSlet
  2. Hej Anne

    Det var så lidt, hjemmelavet koldskål er fantastisk, næsten fast inventar om sommeren i køleskabet her hjemme :)

    Vh. Louise

    SvarSlet