tirsdag den 3. juli 2012

Mandelpandekager med jordbær, råcreme og mandelsmør

I de sidste dage har der ikke været meget spænding over madlavningen her hjemme. Jeg ligger nemlig med en ond gang halsbetændelse, som betyder, at jeg kun kan spise youghurt. Øv øv øv, men her kommer lige et indlæg med den første dessert, som byder på egne jordbær fra haven - de er skønne.

Tynde mandelpandekager med mandelsmør, jordbær og råcreme

Det bliver ikke meget bedre og mere sommerligt

Mandelpandekager
100 gram mandelmel
50 gram hvedemel
3 æg
2 spsk vanillesukker
1/2 dl vanilleyoughurt
1 dl mælk
vand for resten - svært at angive mål, det afhænger af, hvor tykke eller tynde pandekager, man gerne vil have.
tilsæt lidt rørsukker, hvis man vil have sine pandekager sødere (det undlader jeg)

Pisk alle ingredienserne sammen og steg pandekagerne i smør - rigtigt, saltet smør. Her vil jeg aldrig gå på kompromis, for det gør virkelig noget ved pandekagerne, at de bliver stegt i smør. Og lad os være ærlige - når man laver pandekager, så er det alligevel ikke for at være sund ;)

Vi havde lige plukket de første jordbær i haven, så vi spiste jordbærrene til pandekagerne. De var så søde og lækre, at de ikke engang behøvede sukker. Jeg lavede råcreme (ægeblommer pisket med rørsukker og vanille vendt med flødeskum) og så havde vi lige et glas mandelsmør, som også kom frem.

Imens jeg har været syg, har Tumle simpelthen været så sød og passet så fint på sin mor. Så i ventetiden på et nyt indlæg, når jeg har samlet kræfter, får i lige lidt Tumle-spam. Faktisk er jeg lidt killinge-skruk i øjeblikket og overvejer, om Tumle skal have en lillesøster. Min venindes mor har killinger, og der er den sødeste lille gråstribede prinsesse. Men jeg er lidt nervøs for, om Tumle vil bryde sig om det, har i nogle erfaringer med det? Jeg ved ikke, om han vil dele opmærksomheden.

Er du syg mor? Jeg tror, at du får det bedre, hvis du lige nusser mig lidt

Puttemissen

Min lille prins

Manden fik engang for mange år siden en stor tiger af sin mor, som han altid har insisteret på, at vi skulle have med os - nok fordi, jeg også har min gamle barne-bamse stadig. Min er dog en tøjkanin i almindelig størrelse :) Men men da vi så for fire år siden fik Tumle, lignede han tigeren. Og her den anden dag, da jeg ikke lige orkede at have Tumle i sengen, så lagde han sig ind i vores påklædningsværelse ved siden af sin "storebror", det så så sødt ud.
Og så lige et billede af mit opholdssted siden i fredags, hvor halsbetændelsen ramte mig som et lyn fra en meget tarvelig sommerhimmel - hvad sker der for at blive rigtig vintersyg om sommeren. Det er altså ikke i orden. Og hvorfor er vintersygdomme mere ihærdige om sommeren? Synes godt nok, at det er en træls omgang det her. Til gengæld fejrede jeg min halsbetændelse med to 11 timers vagter lørdag og søndag, heldigvis har jeg en dejlig arbejdsplads, hvor jeg kan arbejde hjemmefra, så det blev ordnet fra sengen nogenlunde, som man kan se nedenfor - dog med min arbejdscomputer på skødet i stedet for den hvide mac, som er min private.

God kaffe i yndlingskoppen og computeren på skødet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar