fredag den 13. juli 2012

Iskaffe og to impulskøb

Det er ingen hemmelighed, at jeg er meget glad for kaffe. Og det gælder kaffe i alle dens former. Normalt bryder jeg mig til gengæld ikke om, at der kommer noget i min kaffe - ingen mælk, sukker eller andet fyldstof. Jeg drikker min kaffe sort som kul i dens reneste form. Men ingen regel uden undtagelser, for når det gælder iskaffe, så er jeg ikke så konservativ. Derfor rykkede det i min kaffe-kærlighed, da jeg så en opskrift på kaffe-ekstrakt på Joy of coffe - en fellow kaffeelsker. Det er naturligvis et must at have ekstrakt til iskaffe i køleskabet, når man er en kaffetosse, så det kastede jeg mig straks ud i.


Lækker iskaffe, som tager under 1 minut at lave
 Kaffe-ekstrakt med vanille
150 gram god kaffe - evt. friskmalede bønner
100 gram vanillesukker
2 liter koldt vand

Kaffen blandes godt med vanillesukker i en stor margrethe skål, og den kolde vand hældes over. Læg låg på skålen og sæt den på køkkenbordet i mindst et døgn. Rør rundt engang imellem. Når ekstrakten er færdig med at trække, hældes den igennem et kaffefilter - jeg brugte kanden og filterholderen fra min kaffemaskine. Når ekstrakten er filtreret, hældes den på flasker, og det opbevares på køl.

Iskaffen laver jeg med 2/3 kaffeekstrakt og 1/3 sødmælk eller vanilleis og et par isterninger. Alt afhængig af hvor sød man vil have sin iskaffe, kan man tilsætte lidt rørsukker eller lidt sirup. Da jeg skal i bikini om tre uger, så har jeg brugt lidt sødemiddel, og det smager også ganske udemærket :)

Impulskøb 1
I går var dagen, hvor jeg gjorde to impulskøb - det ene dyrere end det andet. Først får i lige endnu et billede af en af mine orkideer. Som tidligere beskrevet er jeg helt tosset med orkideer, så da jeg i går kørte forbi vores lokale blomsterhandler og opdagede, at der var 50 procent på alle blomster, fordi de holder ferielukket de næste tre uger, ja så blev vi en orkide rigere.
Er det ikke de smukkeste blomster?
Jeg kunne simpelthen ikke stå for de smukke farver på blomsterne, selvom vi efterhånden ikke har vindueskarme nok til alle mine orkideer - til trods for et ret stort hus.

Impluskøb 2
Mit andet impulskøb i går var noget dyrere end orkideen, og så var det selvfølgelig i samspil med manden. Vi har nemlig booket vores efterårsferie, som bliver en tur til New York i november - jubii :) Det var en indskydelse vi fik forleden, så vi begyndte vi at kigge på det og blev mere og mere lune på idéen, og nu er vores første tur til USA og New York altså bestilt. Gode råd til, hvad vi SKAL se, gøre og ikke mindst spise, når vi er der ovre, modtages med kyshånd. Og så må jeg hellere lige blære mig lidt - der er nemlig kun 21 dage til turen går til Thailand, så der er nok at glæde sig til i det lille hjem.

4 kommentarer:

  1. Ej ej ej... sikke da en indlæg. Er total misundelig! Ville SÅ gerne ud og rejse, men med 8 uger til termin vil de altså ikke have mig med ud at flyve. Øv.
    Var i USA 1 måned sidste år. Nåede dog ikke New York, så glæder mig til at høre om jeres tur.
    Jeg er total M&Ms fan, så kan varmt anbefale M&Ms med peanutbutter. De smager SKØNT! Har selv forsøgt at importere en masse, men bliver aldrig træt af dem og de er umulige at få herhjemme. Så pas på! Man blir afhængig!
    God tur til Thailand. Det er også et sted jeg har tilgode, men mon ikke jeg når det.
    Rigtig god sommer!

    SvarSlet
  2. Ej, det kan jeg godt se - så går det ikke. Men så venter der jo jer en helt anden rejse, det bliver nok endnu mere spændende ;)
    Uh, dem skal jeg helt sikkert smage, tak for tippet ;) Min mand er helt tosset med peanutbutter, så det skal nok falde i god jord.
    Thailand kan varmt anbefales, det er fantastisk - det skal du nok nå, der kan man også sagtens have børn med hen.
    Også god sommer til dig - og held og lykke med babyen.

    SvarSlet
  3. Argh det er lige før jeg ikke har lyst til at smide en kommentar så grøn af misundelse er jeg lige nu ;P ;P

    Gid det var mig der skulle til både Thailand OG NY - jeg vil bare blive i det danske og blive tykkere og tykkere til jeg eksploderer til januar - ha ha ha...

    Rigtig god tur søde Louise, glæder mig til at høre mere om det!

    - Maj :D

    SvarSlet
  4. Hehe, hvor er du sød.. Så kan jeg til gengæld være misundelig på det, der er inde i din mave ;) Det er jo også en rejse - og en spændende en af slagsen :)

    :) Louise

    SvarSlet