søndag den 29. juli 2012

Marengslagkage med sommerbær

Denne kage er min egen yndlingskage, og det er også en af mandens favoritter - men han har lidt sværere ved at vælge, tror det er lidt ligesom at bede forældre om at vælge mellem deres børn ;) Men kagen er frisk, lækker og så imponerer den altid gæster, fordi den er så fin. Grundopskriften er fra kogebogen Suveræne Succeser, men jeg har naturligvis ændret den lidt.

Kagen skåret over - bærskum af hindbær, jordbær, blåbær og marmelade 
Der var så meget rift om kagen, at jeg først kunne tage billede, da halvdelen var væk

Marengsbunde:
6 æggehvider
350 gram sukker
2 spsk. vanillesukker
200 gram mandler
2 tsk eddike
lidt mørk og lidt hvid chokolade til pynt

Tænd ovnen på 125 grader, og gør to bageplader klar, hvor der er tegnet en cirkel på dem hver - to lige store cirkler selvfølgelig. Jeg bruger en rund tallerken til at tegne cirklen med. Bagepladerne drysses med et tyndt lag hvedemel. Pisk æggehvider med sukker, vanillesukker og eddike i 10-15 minutter, indtil det er meget stift og lidt sejt. Blend mandlerne til mandelmel og vend alt mandelmelet på næs ca. en spsk. i marengsen. Der skal bruges en lille smule mandelmel til pynt. fordel marengsmassen i de to cirkler med nænsom hånd og gør dem glatte ovenpå med en dejskraber.
Bag i 1,5 time ved 125 grader i varmluft. Tag dem ud og lad dem køle af på pladerne. Når bundene er kolde, skal de løsnes, og den, man vil have øverst, skal pyntes. Jeg smelter ca. 25 gram mørk chokolade og 25 gram hvid chokolade i hver sin skål i mikroovnen. Her stiller jeg en teske ned i, og kører den hurtigt hen over bunden på skift, så der kommer tynde streger med mørk og hvid chokolade. Til sidst drysses den med mandelmel, og den pyntede bund sættes i køleskabet, mens man laver fyldet.

Bærskum:
4 dl. fløde
1 spsk. vanillesukker
400 gram bær (her brugte jeg 150 gram hindbær, 100 gram blåbær og 150 gram jordbær)
2 spsk. marmelade
(bærrene kan varieres, og jeg laver forskellige slags mere eller mindre hver gang - den er også god med ribs eller bare med hindbær)

Pisk flødeskummet med vanillesukkeren til det er meget stift - her skal det være stivere, end man almindeligvis ville lave flødeskum. Jeg brugte frosne bær, så jeg tøede dem op i mikroovnen, men man kan også bruge friske bær eller en blanding. Mos bærrene sammen og sød dem med syltetøj. Vend bær-blandingen i flødeskummet, og put det på den nederste bund (denne er selvfølgelig først placeret på et kagefad). Tag den øverste bund ud af køleskabet og læg den ovenpå skummet. Kagen kan med frdel laves nogle timer inden servering, så den lige kan sætte sig. Men man kan også sagtens spise den med det samme, den er også god dagen efter.

2 kommentarer:

  1. Uhmmm den lagkage ser virkelig mums ud! Jeg kan dælme godt forstå at der er rift om den ;)

    - Maj :D

    SvarSlet