fredag den 11. december 2015

Julekage med appelsin og marcipan

Sidste år blev jeg spurgt af en læser, om jeg havde en god opskrift på en julekage. Det havde jeg ikke, for jeg bryder mig ikke om julekager. Jeg forsøgte forgæves at lave en, som faldt i min smag. Men det lykkedes altså ikke. Så i år er jeg gået anderledes til værks. Jeg startede med at spørge mig selv, hvad julen rent smagsmæssigt er for mig. Den er nødder, marcipan, appelsiner, risengrød med kanel og smør, småkager og ikke mindst vanilje. Kombinationen af (nogle af) de ting er blevet til denne kage, og det er faktisk første gang, jeg laver en appelsinkage. Det har jeg nemlig altid tænkt, at jeg ikke kan lide. Men her er det lækkert, sødt, lidt syrligt og en dejlig svampet julekage. Det er en julekage, som jeg godt kan lide.
Svampet julekage med smag af appelsin, vanilje og marcipan


Inden den kommes i ovnen

Den færdige kage

Perfekt smagskombination

Appelsinkage med marcipan
150 gram blødt smør
150 gram sukker
1 spsk vaniljesukker
1 vaniljestang
2 æg
400 gram appelsinmarmelade
200 gram hvedemel
2 spsk. bagepulver
200 gram marcipan

Pisk smør, sukker, vaniljesukker og kornene fra vaniljestangen luftigt. Tilsæt æggene, og pisk godt igennem. Tilsæt appelsinmarmelade, og pisk igen. Kom hvedemel og bagepulver i dejen, og pisk det godt igennem. Riv marcipanen groft i dejen, og vend den rundt. Bag i en smurt springform i cirka 30 minutter ved 180 grader. Min kage fik lige 5 minutter for lang tid, fordi jeg havde en baby, der nægtede at sove, så den er lidt mørk i kanterne, men smagen fejler ingenting.

Den kan pyntes med smørcreme eller lidt marengs, men den smager også skønt uden noget til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar