søndag den 6. december 2015

Havregrynskugler


De fleste har lavet havregrynskugler, da de var børn, men det har jeg ikke. Selv som barn var jeg hygiejnisk og rent ud sagt top fesen, så jeg syntes, at havregrynskugler var ulækre, fordi andre mennesker (ofte børn) havde lavet dem. Jeg stolede ikke på deres hygiejne, og jeg gik derfor langt udenom havregrynskugler - det gør jeg faktisk stadig, når vi for eksempel er til julearrangement i vuggestuen. Ja, jeg er stadig fesen. Men jeg har i længere tid haft lyst til at lave dem selv, og manden har heppet på mig, for han er vild med dem, så nu har jeg gjort det. Opskriften er simpel, men den virker. Og så har jeg også lavet en version for den fesne type, hvor man ikke behøver at få beskidte fingre - det er nemlig muligt at lave havregrynskugler uden at røre ved dejen.

Klassiske havregrynskugler
Havregrynskugler i isterningebakker - ingen fedtede fingre
Havregrynskugler
250 gram havregryn
200 gram flormelis
100 gram blødt smør
2 spsk vaniljesukker
4 spsk. kakao kakao
6 spsk. stærk kaffe
Romessens efter smag
Cirka 100 gram kokosmel til at trille havregrynskuglerne i

Bland alle ingredienserne i en røremaskine, rør godt rundt, og smag til med  romessens. Lad massen stå på køl i en halv times tid, så havregrynene kan trække noget af væsken, og den er til at arbejde med. Tril til kugler, og vend dem i kokos. Man kan også lave dem uden at få fedtede fingre, jeg lavede halvdelen af dejen i isterningebakker af silikone, som jeg så satte på køl, og det blev rigtig godt, så sådan tror jeg, at jeg vil lave dem fremover - jeg er nemlig stadig lidt fesen, hvad det angår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar