lørdag den 6. december 2014

Nøddelagkage med bærskum

I anledning af vores datters halvandet års fødselsdag har jeg lavet denne kage, som jeg har set mig varm på i min yndlingskogebog Suveræne Succeser. Egentlig har jeg også bagt nogle mazarinbunde, så det blev en kombination af to kager, men det blev for meget bund, så næste gang vil jeg bare bage den som nøddelagkagen - jeg skriver opskriften, som den bliver næste gang, for nøddelagkagen er godt nok lækker.


Se bort fra mazarinbundene - dem skrabede jeg selv ud af kagen :)

Jeg elsker kombinationen af nødder og frugt

Nøddelagkage med hindbærskum
125 gram hasselnødder
100 gram smør
100 gram rørsukker
2 spsk. fløde
1 spsk. mel
1 tsk. vaniljepulver - eller kornene fra en vaniljestang

4 dl piskefløde
400 gram blandede bær (jeg brugte hindbær, jordbær og blåbær)
2 spsk. vaniljesukker

Hak hasselnødderne mellemfint i en blender eller minihakker, kom alle ingredienser til kagebundene op i en gryde, og bring det i kog under omrøring. Tag gryden af varmen, og lad den stå og køle en smule af. Tænd ovnen på 180 grader imens. Hæld en tredjedel af dejen ud på midten af en bageplade beklædt med bagepapir, og glat den lidt ud. Bundene skal bages hver for sig. Bag den første bund i omkring 7 minutter, hold hele tiden øje med den til sidst, så den ikke bliver for brun - den skal være gylden. Tag bunden ud, og lad den køle af i et minut cirka, inden den fjernes fra bagepapiret og lægges over på et nyt stykke bagepapir. Gentag med de næste bunde. Når alle tre bunde er kølet helt af, piskes fløde helt stiv med vaniljesukker, og bærrene vendes i fløden. Jeg brugte frosne bær, som jeg havde tøet op forinden. Læg kagen sammen og spis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar