mandag den 22. december 2014

Hjemmelavet marcipan

Som de fleste nok ved, så er jeg vild med marcipan. Så jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg ikke har kastet mig ud i at lave det selv før. Jeg har nok ikke tænkt over, hvor nemt det egentlig er. Den er lidt grovere, end den man køber, men hold op hvor smager det godt. Opskriften er fra Mette Blomsterbergs julebagebog.

Nemt og lækkert

Hjemmelavet marcipan
250 gram mandler
60 gram flormelis
70 gram glucosesirup
30 gram vand

Kom mandlerne i en gryde, hæld vand i, så det dækker mandlerne, og bring det i kog. Lad det koge i et halvt minuts tid, indtil skallerne har løsnet sig. Hæld vandet fra, og hæld koldt vand over mandlerne. Smut mandlerne, og kom dem op i en stavblender med minihakker eller en foodprocessor - jeg brugte stavblenderen. Hak mandlerne fint. Kom flormelis, glucosesirup og vand i en gryde, og giv det er hurtigt opkog. Hæld massen ned til mandlerne, og blend til en homogen masse. Stop med at blende, når massen hænger sammen. Ælt massen sammen, og pak den så ind i film og kom på køl. Den kan holde sig i omkring 3 uger på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar