tirsdag den 30. juli 2013

Cappuccino mousse

En kaffeelsker som jeg får store øjne, når man ser en opskrift som denne, så det måtte jeg selvfølgelig straks kaste mig ud i, og det fortrød jeg ikke. Manden er vist mere til chokolademousse, men det her er noget mere mig, og med en god kop kaffe til, så er desserten i hvert fald på plads for en kaffesjæl.

Cappuccinomousse toppet med revet nougat

Skøn dessert med kaffe
Cappuccinomousse (4 portioner)
3 æggeblommer
0,5 dl rørsukker
0,5 dl brun farin
2 vanillestænger
2,5 dl iskaffe ekstrakt (kan erstattes med stærk kaffe)
4 blade husblas
3 dl fløde
Nougat til pynt

Pisk æggeblommerne luftige med sukker, brun farin og kornene fra vanillestængerne. Læg husblassen i blød i koldt vand. Kom vanillestængerne i en gryde sammen med kaffeekstrakt, og bring det i kog. Tag vanillestængerne op, og pisk kaffen i æggesnapsen lidt efter lidt, men vær opmærksom på, at æggesnapsen ikke størkner på grund af den varme kaffe. Vrid husblas fri fra vand, og pisk det i den lune æggesnaps. Lad cremen køle af. Når den er kølet af, piskes fløden stiv, og det hele piskes sammen, hvorefter det hældes på fire glas. Lad moussen køle af i mindst tre timer, til den er stivnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar