onsdag den 24. oktober 2012

Snickerskage

Og ja, det er lige præcis, hvad overskriften lover. Dog ikke en kage med snickers i, men en kage bygget op som snickers. Siden jeg så den hos Emily Salomon, har jeg simpelthen ikke kunnet få den ud af hovedet, så da min søde veninde spurgte, om jeg havde en god opskrift på en kage, som hun kunne tage med på arbejde på sin fødselsdag, så var det et af de bud, som jeg gav den. Og hun fandt den lige så uimodståelig som jeg, men nu havde jeg jo ikke selv afprøvet opskriften, så det måtte jeg skynde mig at gøre, så hun kunne få mine noter med.

Nu har jeg selvfølgelig ikke smagt den oprindelige opskrift, men jeg har lavet en del ændringer, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. De væsentligste ændringer er, at jeg har skåret meget kraftigt på sukker især og på smør. Det er ikke fordi, jeg bliver mig ind, at kagen er sundere. Men 7 dl sukker i en opskrift på én kage lyder mig ærlig talt som en voldsomt sød omgang. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den - den passer til en almindelig springform.

Lige kommet ud af ovnen

Karamellen, når den er ved at være klar

Kagen med karamel på

Med chokolade på

Mmm, den færdige snickerskage

Super lækker kage med karamel og peanuts
Snickerskage
100 gram blødt smør
1 dl rørsukker
1 spsk vanillesukker
kornene fra 1 vanillestang
2 æg
2 dl mel
2 tsk bagepulver
0,5 dl mælk
250 gram saltede peanuts
200 gram mørk choklade til topping (og evt. 0,5 dl fløde)

Karamel
2,5 dl piskefløde
1,5 dl rørsukker
125 gram smør (brug RIGTIGT smør)
1,5 dl. mørk sirup
kornene fra 1 vanillestang

Pisk blødt smør, vanillesukker, vanillekorn og rørsukker til det er luftigt. Pisk æggene i og pisk i 5 minutter, til det er en jævn, luftig masse uden så meget knasende sukker. Kom mel og bagepluver i og pisk til der ikke er melklumper. Kom mælken i og piske igen. Hak 100 gram peanuts groft og pisk i dejen. Kom dejeln i en smurt springform og drys de sidste peanuts hen over i et jævnt lag. Bag i 15-20 minutter ved 180 grader (varmluft). Hold øje med kagen, den skal være gennembagt og må godt blive lysebrun, men den skal selvølgelig ikke brænde på.

Imens kagen bager laves karamellen. Kom alle ingredienserne op i en lille gryde og bring i kog under omrøring. Massen skal koge indtil den begynder at blive stivere - der kan godt gå tyve minutter, så imellemtiden skal kagen tages ud af ovnen. Rør jævnligt i karamellen. Lad kagen køle lidt og sætte sig, mens karamellen blive færdig. Når karamellen er blevet lidt sej i det, prikkes det huller i kagen med en kniv*, og karamellen hældes ud over. Her lavede jeg et lille trick, inden jeg hældte karamellen over, som jeg selv syntes var meget smart. Jeg tog kanten af springformen og foldede bagepapir op omkring kagen, hvorefter jeg satte kanten på igen (se billedet), på den måde fik jeg ikke karamelmassen ud over det hele.

Lad kagen køle helt af, før der kommer chokolade på toppen**. Chokoladen kan enten smeltes og kommes på kagen rent, eller den kan smeltes sammen med en halv dl. fløde og kommes på. Jeg gjorde det sidste. Vær opmærksom på, at chokolademassen ikke er for varm. Lad den i så fald hellere stå lidt tid og rør i massen engang imellem, inden den hældes over kagen. Kom kagen i køleskabet indtil chokoladen er stivnet, eller natten over - den har godt af at sætte sig lidt, så karamellen trænger ud i kagen.

* NOTE I: Prik godt med huller i kagen, så karamellen kommer godt ned i bunden.
** NOTE II: Der er meget chokolade på toppen, og hvis man er glad fr chokolade, så er det lækkert. Men jeg er personligt ikke helt så vild med chokolade, så næste gang vil jeg måske lave et lidt tyndere lag.

3 kommentarer:

  1. Åh jeg har også bare savlet over den kage, men magter ikke at bage noget som helst før vi er flyttet, men den kunne godt være et bud på indflytterfest kage ;)

    - Maj :D

    SvarSlet
  2. Ja, det ville den da være perfekt til, den er virkelig god - man skal bare ikke vælge en alt for "god chokolade", for så dominerer den over resten af de lækre ingredienser, måske en blanding af lys og mørk chokolade er bedre :)

    Og god flytning - det må være hårdt med baby og det hele også, men rart at få det ordnet til han kommer :)

    Vh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. En blanding kunne jeg godt forestille mig ville være perfekt! Uhm, jeg får virkelig lyst til en bid lige NU :D

      Jo, indrømmet, det er hårdt! Det er skønt at vi skal flytte, men for pokker min krop - den føles som om den er 90 år :P men hellere nu, end efter Haletudsen er kommet ud :)

      - Maj :D

      Slet