onsdag den 17. oktober 2012

Roulade med mandler og hindbær

Jeg har i lang tid haft lyst til at kaste mig ud i rouladens kunst, men jeg har syntes, at det virkede så besværligt, så jeg var lidt i tvivl om, om jeg kunne få det til at lykkes. Men nu skulle det altså testes af, og jeg kan lige sige jer, at det blev godt. Det var slet ikke så besværligt, som jeg havde frygtet, og resultatet strøg direkte ind på min liste over favoritkager. Der er en verden til forskel fra de roulader, man køber i butikkerne - uanset om man vælger de dyre eller billige modeller. En købe roulade kan slet ikke sammenlignes med den version, som jeg fik bikset sammen. Så jeg må nok indrømme, at jeg aldrig kommer til at købe en roulade igen. Opskriften til bunden er inspireret af Mette Blomsterbergs, men der er lavet noget om i den - jeg har blandt andet brugt mandelmel.

Dejen er med mandelmel, og fyldet er med hindbær og blåbær

Man får en ordentlig roulade ud af opskriften

Måtte lige smide den på instagram også - for at friste sarte sjæle

Hindbærroulade
2 vanillestænger
1 dl sukker
5 æggehvider
5 æggeblommer
1 tsk bagepulver
50 gram mandelmel
50 gram hvedemel

Fyld:
1/2 glas hindbærmarmelade
3 dl fløde
1 spsk vanillesukker
300 gram frosne hindbær
100 gram blåbær - evt. frosne

Fordel hvider og blommer i hver sin skål. Flæk vanillestængerne og skrab kornene ud med en lille kniv. Kom kornene op i æggeblommerne sammen med sukkeret og pisk til en tyk æggesnaps. Bland mel, mandelmel og bagepulver, og sigt det ned i æggesnapsen. Vend det forsigtigt sammen. Tænd ovnen på 180 grader. Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i dejen af æggeblommer. Massen skal være ensartet og luftig. Tag en bageplade og kom bagepapir på, drys med lidt mel og fordel så dejen ud over pladen. Den skal gå næsten ud til kanterne og være omtrent 35x45 cm, vær opmærksom på, at den ikke bliver for tynd ude i kanterne - firkanten skal være meget ensartet. Bag bunden i godt 8 minutter ved 180 grader, indtil den er let gylden. Det er vigtigt, at den ikke får for meget, da den så er sværere at rulle sammen.

Lav fyldet, mens bunden er i ovnen. Det meste af hindbærmarmeladen skal bruges til at pensle bunden med. Jeg brugte både frosne blåbær og hindbær) Kom de frosne bær i en sigte og hæld kogende vand over dem, indtil de er tøet op. Læg dem op på en tallerken og dup dem med køkkenrulle, så der ikke er så meget saft ved. Pisk flødeskum med vaillesukker til det er meget stift, og kom så en spsk af hindbærsyltetøjet op i fløden sammen med de optøede bær. Vend bær-massen forsigtigt rundt.

Lad bunden køle af et par minutter på bagepladen, og tag så et stykke bagepapir på størrelse eller lidt større end bunden. Bagepapiret drysses med lidt sukker, og den let afkølede bund vendes ud på bagepapiret. Løsne bunden fra det bagepapir, den er bagt på, men vær forsigtig. Smør bunden med hindbærmarmeladen i et tyndt men jævnt lag. Kom bær-flødeskummet op på bunden og fordel det over hele bunden. Rul forsigtigt det hele sammen til en roulade på langs - brug gerne bagepapiret til at holde og trykke den med, så den bliver presset godt sammen - men selvfølgelig ikke så meget, at fyldet ryger ud. Rul rouladen ind i bagepapiret med samlingen nedad og lad stå i køleskabet, så den er helt afkølet, inden der skæres af den.

2 kommentarer:

  1. Uhm hvor ser det bare lækkert ud! Jeg fik også en ustyrlig lyst til roulade da jeg så Mette Blomsterbergs version, og nu endnu mere efter at have set din!

    - Maj :D

    SvarSlet
  2. Kast dig bare ud i det Maj, det smager så super lækkert - det vil baby nok gerne have ;)

    :) Louise

    SvarSlet