tirsdag den 28. august 2012

Lækker juice-drink uden alkohol

Siden vi kom hjem fra ferie har vi begge været lidt mættede hvad angår mad og drikke, så menuen har mest stået på rugbrød. Men da jeg lagde kufferterne på plads, faldt jeg over vores saftpresser, som ikke har været i brug i et par år. Men i brug kom den.

Det gode ved en saftmaskine er, at man kan lave saft af mere eller mindre alle frugter såvel som grøntsager. Men man skal passe på, at det ikke bliver en stor udefinerbar blanding - det kan vi godt være slemme til, fordi det er så skægt, når man står med maskinen og bare kan komme alt i, så vi måtte lige holde os selv i ørerne. Det blev til en juice med base af 8 søde æbler, og så kom vi en håndfuld blåbær, en pære, en halv melon og et par gulerødder i til slut for at gøre det lidt syrligt. Der blev cirka en liter koncentreret juice.

Når man selv laver juice, så er det ufiltreret og noget mere grumset end det man kender fra supermarkedet. Til gengæld ved man præcis, hvad der er i, og smagen er altså noget helt andet. Jeg lavede en drink ud af juicen ved at blande den med danskvand i forholdet 2/3 juice og 1/3 danskvand. Det var en blanding så englene sang.

Hjemmelavet juice blandet op med danskvand

Stop madspild - restekage fra saftproduktionen
Ligesom så mange andre madbloggere og forhåbentlig andre mennesker generelt så synes jeg, at man skal om end ikke stoppe så i hvert fald mindske madspild så meget som muligt. Det er årsagen til, at jeg laver madplaner, så indkøb mm. passer sammen, og vi smider utrolig lidt mad ud her hjemme.
Derfor bragte det selvfølgelig en panderynke frem, da jeg efter at have lavet juice tømte beholderen med frugtresterne. Selvom blandingen er lidt tør, fordi al saften er blevet presset ud af, så er det jo alligeve god og nærende frugt - det kunne jeg ikke smide ud.

Så jeg smed blandingen op i en skål og gav den en halv deciliter juice, en deciliter rom, lidt vand og en spsk vanillesukker, så den blev lidt våd og fik et pift af vanille. Massen brugte jeg til at lave en frugtkage i stil med æblekage, hvor der er skiftevis lagde frugtgrøden og knuste markroner. Det blev til en rigtig lækker kage, som faktisk var bedre og mere interessant end en almindelig æblekage. Vi spiste den med creme fraice rørt med vanillesukker.

Restekagen - den ser måske ikke så lækker ud, men det er den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar