fredag den 10. februar 2012

Pandekager med banan og rugmel

Her er et mere eller mindre vellykket bud på nogle amerikanske pandekager til morgenmad, snack eller dessert med banan g rugmel. Jeg har lavet den ultra sunde version, men jeg tror, at der skal tilsættes et par æg, så sidder den lige i skabet - de var lige lovlig klæge i konsistensen. Men smagen fejlede bestemt ikke noget. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den - så kan man jo selv arbejde videre derfra :)

Bananpandekager (8-10 stk)
1 dl havregryn
1 dl rugmel
1/2 tsk natron
1 tsk bagepulver
6 knuste sødetabeletter (jeg brugte hermesetas, dem man bruger til kaffe)
saften fra en halv citron
1/2 dl vanilleyoughurt
1 dl mælk
1/2 dl sukkerfri sodavand eller anskvand
1 dl vand - eller vand til dejen har den rette konsistens
1 banan
2 tsk olie - jeg brugte jordnøddeolie

Bland alle de tørre ingredienser sammen - herunder også de knuste sødetabeletter (det er rester fra brylluppet, som jeg bruger som sukkererstatning i madlavning), tilsæt alle de våde ingredienser - herunde rolie og rør godt. Skær bananen i tynde skiver og tilsæt til sidst. Steg på en tør pande - hvis det er slip let, steg ellers i olie til de er gyldenbrune. De skal steges godt på den ene side, før de vendes, da de ellers er svære at vende.

De smager som sagt rigtig godt og mætter længe på grund af alle de fibre, der er i. Men konsistensen er lidt cremet indeni, hvilket ikke gjrde os det stre, men det er ikke lige sådan, man tænker en amerikansk pandekage - så næste gang skærer jeg lidt i væsken, tilsætter lidt æg og måske lidt hvedemel også. Så konklusionen må være, at der er plads til forbedringer :)

Der mangler desværre billede, da min telefon er gået i koks.

2 kommentarer:

  1. Uhhmmmm... Det lyder da mega lækkert - send noget til mig!!

    Kig gerne forbi - i modsætning til lige den her opskrift, er der faktisk maaange billeder :D

    SvarSlet
  2. Hehe, ja billederne røg lige ud med telefonen. Men smagen fejler ikke noget.. Rigtig fin og sændende blog du har dig :)

    SvarSlet