fredag den 17. februar 2012

Fastelavnsboller

I kantinen på mit arbejde den anden dag, sad vi og snakkede om fastelavnsboller, så kom jeg til at fortælle, at jeg havde fundet en super god opskrift, og der blev hurtigt enighed om, at det måtte forpligte. Så min fridag i denne uge blev brugt til at bage en kæmpe omgang fastelavnsboller. Jeg lavede nogle forskellige varianter af fyld, som jeg vil skrive om - de var nemlig super gode. Grundopskriften er denne fra Kinna.dk, jeg lavede dog enkelte ændringer. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.


En med chokolade-marcipan og creme, en med marcipan, hindbær og creme og en med mandelsmør og creme

Fastelavnsboller
4 dl mælk
125 gr smør
50 gr gær
2 æg
2 spsk sukker
1 tsk salt
400 g mel (det er på slump, man må tage indtil dejen er "mættet")

Smelt smør i en skål i mikroovnen eller i en gryde, og tilsæt mælken så massen er lillefingervarm - varm lidt mere, hvis den bliver for kold. Udblød gæren heri. Når gæren er oplødt, tilsættes salt, sukker og æg. Herefter røres melen i lidt efter lidt. Ælt dejen grundigt og stil til hævning i en time. Lav cremen mens dejen hæver.

Creme
6 dl sødmælk
4 økologiske æg
1 vanillestang
3 spsk sukker
4 spsk vanillesukker
4 spsk maizena

Bland alle indgredienserne sammen i en gryde (vanillekornene skal først tages ud af vanillestangen - men de to halve vanillestænger lægges også i gryden), og bring massen i kog, når den koger begynder den at blive tykkere, og når den har konsistens som kagecreme, tages den af og sættes til afkøling.

Øvrigt tilbehør
150 gram marcipan (jeg bruger ALTID Odense marcipan, måske fordi vi bor på Fyn :) Ej, jeg synes faktisk at Odense er meget bedre end f.eks. Anton Berg, som er lidt mere tynd og klistret i konsistensen, mens smagen minder mig lidt om mandelessens )
50 gram chokolademarcipan (Odenses)
lidt nougat
hindbær syltetøj
mandelsmør - se opskrift her

Rul dejen ud til en stor tynd firkant, og skær den i små firkantede plader af cirka 10 gange 10 centimeter, kom fyldet i og samle enderne, så det bliver til kugler - tryk dem flade. Jeg brugte creme i alle bollerne, og så varierede jeg fyldet, som ellers kom i. Jeg lavede følgende varianter 1 med creme og marcipan, 1 med chokolademarcipan og creme, 1 med hindbær, marcipan og creme, 1 med mandelsmør, marcipan og creme og så 1 med marcipan, nougat og creme. Det blev til en del fastelavnsboller, som jeg er helt sikker på, at kollegerne vil blive glad for - manden var i hvert fald dybt begejstret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar