torsdag den 30. juli 2015

Verdens bedste chokoladekage?

Da jeg faldt over denne opskrift, var jeg nødt til at lave den. Manden elsker chokolade, så det var en udfordring, jeg var nødt til at tage op. Indtil nu har jeg været overbevist om, at min brownie med karamel var den bedste. Men det er måske ikke sandt? Jeg har ændret en smule i opskriften.

Lækker chokoladekage - eller nok nærmere en brownie

Verdens bedste chokoladekage
4 æg
75 gram brun farin
175 gram sukker
1 dl kogende vand
300 gram mørk chokolade af god kvalitet
200 gram smør
100 gram ristede, afskallede hasselnødder

Pisk æggene med 75 gram sukker, til sukkeret er rørt helt ud. Kog vandet og resten af sukkeret til en tyk sukkerlage, den skal være meget tyk. Hak chokoladen, og kom chokolade og smør i sukkerlagen. Rør, til det opløst, og tag det af varmen. Pisk chokolademassen i æggemassen, vend hasselnødderne i dejen.  Fordel dejen i en springform med bagepapir i bunden. Bag chokoladekagen i cirka 50 minutter ved 160 grader.

Dommen er, at denne chokoladekage - eller nok nærmere brownie er en af de bedste chokoladekager, jeg har smagt. Er det verdens bedste? Det ved jeg ikke helt, men den er på niveau med brownie med karamel og Gateau Marcel, som ellers er mine yndlingskager i chokolade-genren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar