fredag den 22. februar 2013

Sunde cookies - kan det lade sig gøre?

Kan det lade sig gøre at lave sunde cookies? Det spørgsmål har jeg tygget lidt på i denne uge, fordi vi skal på ferie på søndag, så jeg ville bage nogle cookies til rejsen, så vi ikke går sukkerkolde (som om vi nogensinde er tæt på det)! Selvom jeg elsker cookies i deres traditionelle forstand fyldt med smør, sukker og andet godt, så ville jeg gerne forsøge med et sundere alternativ, da jeg ikke er helt sikker på, at babyen inde i min mave har godt af kaloriebomben, som mine normale cookies er. Men jeg må indrømme, at det var med megen skepsis, at jeg gik til opgaven. Inspirationen til en sundere cookie, fandt jeg her hos chocolat, men jeg ændrede lidt og skriver opskriften, som jeg lavede den. Det er cookies uden smør og uden mel, men der er stadig sukker, mandelmel og godt med nødder i, så de er ikke kaloriefri, men de er langt sundere end den traditionelle cookie.

Her kommer et lille smugkig på de to duellanter i dagens cookie-test

                                                                              VS.
Den sunde cookie
Den traditionelle nøddecookie

For at svare retfærdigt på det indledende spørgsmål, så følte jeg mig nødsaget til også at bage en traditionel omgang cookies - ellers kunne vi jo ikke sammenligne smagen. Desuden så måtte jeg have lidt backup cookies, hvis nu min skepsis viste sig at være velbegrundet. Opskriften på de traditionelle cookies er også modereret lidt i forhold til de nøddecookies, jeg plejer at bage, inspireret at de sunde cookies har jeg nemlig erstattet noget af melet med mandelmel, flere mandler skader jo aldrig.

Og konklusionen på mit indledende spørgsmål er: (trommehvirvel) JA, det det godt. Det er den korte version af svaret, men - for der er selvfølgelig et men, smagen og konsistensen er ikke helt den samme. Det er ikke nødvendigvis skidt, skal jeg dog skynde mig at sige. De traditionelle cookies er en anelse mere sprøde, hvorimod det sundere alternativ, som jeg vælger at kalde det, da der jo stadig er sukker i, har en lidt mere chewy konsistens. De smager på en måde heller ikke så syndige, som cookies gør, men de smager virkelig godt.

Manden var mest til den traditionelle cookie, fordi han syntes, at den var mest sprød, så det var ikke smagen, der afgjorde det. Han syntes også, at den sundere version var et hæderligt bud på en god cookie, og så er og bliver smagstest en af hans yndlingslege :)


Et lille smugkig på resultatet af mit cookie-eksperiment

Dejen til mit sundere alternativ til en cookie
8 cookies sættes på en plade og trykkes flade
Efter et 15 minutter i ovnen, drysset med en smule fint havsalt
Her er så resultatet, et super alternativ til den traditionelle cookie
Sunde nøddecookies (10 stk)
1 dl rørsukker
1 stort æg
100 gram mandler til mandelmel
0,5 tsk bagepulver
1 spsk vanillesukker
0,5 tsk fintkværnet havsalt
100 gram nødder (jeg brugte mandler, valnødder og ristede afskallede hasselnødder)

Hak mandlerne til fint mandelmel i en blender, og bland det i en skål med bagepulver og salt. Pisk æg, sukker og vanillesukker til en luftig masse i en anden skål, når massen er luftig, kommes mandelblandingen i. Hak nødderne groft og bland dem i dejen. 
Sæt dejen på en bageplade i passende klatter, og tryk den flade. Bag dem ved 180 grader i 10-15 minutter, indtil de er gyldne. Drys dem evt. med lidt (meget lidt) fintkværnet havsalt, lige når de kommer ud af ovnen, det giver et fint lille pift med blandingen af salt og sødt. Lad kagerne køle af, inden du sætter tænderne i dem.

Og her kommer så den traditionelle version af cookies med efterfølgende opskrift...

Cookies med mandelmel, havregryn og tre slags nødder
Dejen til de traditionelle nøddecookies
Efter 10 minutter i ovnen 
Den traditionelle nøddecookie helt tæt på
Nøddecookies med mandelmel (16 stk)
150 gram blødt smør
1 dl rørsukker
1,5 dl brun farin
2 tsk vanillesukker
2 små æg
1 dl mel
2 dl mandelmel
1,5 dl havregryn eller ruggryn (jeg tog halvt af hver)
1 tsk bagepulver
100 gram mandler
100 gram hasselnødder (ristede og afskallede)
100 gram valnødder

Smør, sukker, brun farin og vanillesukker piskes luftigt. Herefter piskes ægget i. Rør mel, mandelmel, havregryn og bagepulver i. Hak nødderne groft og pisk eller vend det i dejen.
Sæt 8 cookies på hver bageplade (3, 2, 3) tryk dem flade, når de er sat på pladen. Bag dem ved 175 grader i ca. 10 minutter, og lad dem køle af på pladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar