mandag den 18. februar 2013

Bagt havregrød med banan og mandler

Inden jeg blev gravid, har jeg ikke gjort så meget i morgenmad - oftest var det et måltid, jeg sprang over, eller hvor jeg bare spiste en banan. Men den lille prinsesse i maven insisterer på morgenmad, og det er jeg ret godt tilfreds med, håber jeg kan holde det ved lige, når hun er kommet ud. I starten spiste jeg mest yoghurt med frugt, men i de seneste måneder har jeg været helt tosset med Havrefras. Forleden fik jeg dog lyst til at eksperimentere lidt, så jeg kastede mig ud i bagt havregrød, og det er et hit. Min opskrift er ret nem, og den mætter helt utrolig godt. Jeg vil nok mere bruge den som snack eller dessert en anden gang, men det er også et rigtig godt bud på morgenmad.

Lækker bagt havregrød toppet med mandler

Grøden inden den kommer i ovnen

Bagt havregrød - baked oatmeal
En halv banan
1 dl mælk
1 dl havregryn eller ruggryn
20 gram hakkede mandler
1 tsk vaniliesukker
1/2 tsk bagepulver

Tænd ovnen på 180-200 grader, mos bananen med en gaffel og bland havregryn eller ruggryn i mosen.  Tilsæt mælk, indtil det er en flydende grød - det må ikke være alt for flydende. Tilsæt vanille, bagepulver og de hakkede mandler, og hæld grøden i en smurt ovnfast skål og kom det i ovnen. Bagetiden afhænger lidt af smag og ovn, det er mellem 15 og 30 minutter. Jeg gav den mellem 20-25 minutter, og den blev ret fast, men det kan jeg godt lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar