onsdag den 14. december 2011

Julebag - vanillekranse, pebernødder og brunkager

Der er dømt julehygge i det lille hjem. Og med julehygge følger naturligvis julebag. Jeg elsker vanille og mandler, så min personlige favorit er uden tvivl vanillekranse, og manden er helt enig - men der skal jo være lidt andet også :) Det blev til vanillekranse, brunkager og pebernødder.

Vanillekranse, pebernødder og brunkager

Pebernødderne og brunkagerne er laver ud fra opskrifterne hos Dr. Oetker, her er pebernødderne især rigtig god, de har en rigtig god smag med et strejf af citron, som jeg klart kan anbefale. Jeg tror dog, at jeg bruger en anden opskrift til brunkager næste gang, de er fine, men de smager alligevel ikke helt, som jeg kan huske det fra min farmor, som er hende, jeg forbinder med julebag.
Vanillekransene, som er mit "speciale" i julebag blev til gengæld super gode, de kan klart anbefales. Her bruger jeg opskriften fra Amos store julebog, og retter den lidt til, jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.

Vanillekranse
250 g Hvedemel
125 g rørsukker
1 stang vanille
1/2 dl vanillesukker
200 g smør
1 æg
100 g finthakkede mandler (mandelmel)
75 gram mandelflager

Bland mel, sukker, mandelflager, vanille og kornene fra vanillestangen, og smuldr smørret eller margarinen heri. Tilsæt æggeblommen og de finthakkede mandler, og ælt dejen sammen med let hånd. Læg dejen koldt en time inden den formes. Normalt ville jeg bruge min kødhakker med stjerneformen til at lave kransene "rigtigt", men da jeg har forstuvet hånden, rakte kræfterne ikke helt til det, så jeg rullede bare dejen til stænger. Derfor er de ikke helt så smukke, men smagen fejler bestemt ikke noget :) Faktisk så er jeg nok nød til at bage en omgang mere inden jul - måske endda en dobbeltportion, som sagt er vanillekransene både min og mandens favorit.

2 kommentarer:

  1. Hej Louise
    Er lige "faldet" over din blog. Lader til at vi har samme last :-) Ser frem til at følge dig fremover...

    SvarSlet
  2. Hej og velkommen til..
    Det må man sige, at vi har, hvor er det pudsigt. Var også lige inde på din blog og snuse rundt, den er rigtig fin, ser også frem til at følge dig. Så må vi finde godt tilbehør til vores kaffe ;)

    SvarSlet