lørdag den 11. juni 2016

Jordbærtærte med mazarinbund

Det her er den ultimative opskrift på en jordbærtærte - og så er det ikke engang en tærte. Jeg spiser helst ikke mørdej, fordi jeg ikke rigtig bryder mig om det, og hvis jeg skal spise ting, jeg ikke kan lide, så kan det lige så godt være broccoli. Så min jordbærtærte er lavet på en mazarinbund med vaniljecreme og danske jordbær - så bliver det ikke bedre.


Mazarinbund
200 gram marcipan
2 æg
150 gram sukker
100 gram blødt smør
50 gram mel

Kagecreme
Her bruger jeg Dr. Oetkers pulverkagecreme
3 dl letmælk
1,5 dl fløde
1 spsk vaniljesukker
2 vaniljestænger

500 gram jordbær - helst danske
Eventuelt 30 gram mørk chokolade til at smøre bunden med

Riv marcipanen groft, og pisk med æg og sukker, til der ikke er nogle klumper i massen. Herefter tilsættes smør, og der piskes igen. Til slut tilsættes mel, og der piskes, til der ikke er nogle klumper i. Hæld massen i en smurt springform (26 cm), og bag ved 180 grader i cirka 20 minutter - bagetiden svinger meget alt afhængig af ovnen, så hold godt øje med kagen. Den skal være lysebrun, men ikke mørk i kanterne, og den skal være fast, hvis man trykker forsigtigt ovenpå den. Den må hellere få for lidt end for meget. Mazarinbunden skal køle helt af, inden der kommes creme på.

Pisk cremen, og lad den stå på køl i en halv time, inden den skal bruges - jeg bruger pulver-kagecreme af to årsager; Det er nemt, og endnu vigtigere så er pulver-cremen meget luftig, hvilket klæder den lidt tunge bund. Som det ses følger jeg ikke anvisningerne på pakken af cremen, det er bevidst.

Når bunden er kølet af, kan man komme chokolade på, hvis man er til det. Chokoladen skal stivne, inden der kommes creme på. Kom cremen på i et jævnt lag, og pynt med jordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar