fredag den 9. august 2013

Marengslagkage med ribs

Det bliver ikke til så meget bagning i det lille hjem i disse dage, for på søndag står den på barnedåb, så det meste af min tid, når lillepigen sover, går med at få gjort klar til dåben (og så selv at sove selvfølgelig). Men den 6. august havde manden og jeg bryllupsdag, og så skulle han selvfølgelig have en kage. Det blev til en skøn marengslagkage med ribsskum.

På vores 2 års bryllupsdag

Marengslagkage med ribsskum

Sød marengs, syrlige ribs og flødeskum smager så englene synger

Marengslagkage med ribs
6 æggehvider
300 gram sukker
100 gram mandler
1 tsk eddike
1 spsk vanillesukker
4 dl fløde
Kornene fra 2 vanillestænger
2 spsk flormelis
300 gram ribs
100 gram hvid chokolade

Pisk æggehvider med sukker, eddike og vanillesukker til en stiv og sej masse. Blend eller hak mandlerne, dog ikke for fint, og vend dem i marengsmassen - tag evt. en smule hakkede mandler fra til pynt. Bred massen ud i to cirkler på hver sin bageplade, som er drysset med lidt mel. Bag ved 125 grader i 1,5 time. Lad bunden køle helt af, inden der laves skum. Rens ribsene grundigt, og pisk fløden sammen med kornene fra vanillestangen og flormelis til stift skum. Vend ribsene i flødeskummen sammen med hakket hvid chokolade - gem evt. lidt hvd chokolade til pynt. Fordel ribsskummet på den ene bund, og kom den anden bund hen over. Jeg pyntede kagen med smeltet hvid chokolade, mandelmel og ribs.

Og så lige et smugkig på min surprice til manden, da han kom hjem efter 14 timer på job. Jeg gav ham gavekort til en massør, hvor hsn skal forkæles i to timer med massage og det, der så mandigt hedder spa pedicure - fodbad, fodmaske, massage, fjernelse af hård hud, ligtorne mm., den ideelle gave til en hårdtarbejdende mand synes jeg.
Gaver, kage og bomuldshjerter (2 år = bomuldsbryllup)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar