torsdag den 15. marts 2012

Mandelsmør version 2.0

Jeg har tidligere lavet mandelsmør her på bloggen. Men forleden, da jeg lavede nutella, kom der en idé til en ny og forbedret version af mandelsmør ind i hovedet på mig, og den ville simpelthen ikke forsvinde igen - kender i det? Så jeg måtte fluks kaste mig ud i forsøget, og det kan jeg godt side jer, at jeg ikke fortrød. Hold da op, hvor er det bare godt. Langt mere cremet og lækkert, end min tidligere version, som ellers også vakte begejstring her hjemme. Fløden kombineret med mandler og ahornsirup giver simpelthen nyt liv til "retten".



Min udgave af mandelsmør, som der vist nok har været lidt mus i

Helt tæt på - der er stadig lidt grove stykker mandel i, men det gør bestemt ikke noget
Opskrift
2 dl fløde
100 gram mandler
2 spsk ahornsirup (smag jer lidt frem)
1 spsk vanillesukker (smag jer frem)
½ tsk salt
1 spsk rørsukker (smag jer frem)
50 gram smør

Hæld fløde og mandler i en blender, og blend indtil mandlerne er fine (enkelte grove stykker gør ingenting, det var der også i min, og det skaber bare lidt bid). Kom ahornsirup og vanillesukker i, og blend igen. smag lidt på massne under vejs, så den ikke bliver for sød. Kom massen i en gryde sammen med smøret og kog den op - smag til med rørsukker, når massen begynder at koge. Når den bliver tykkere, tages den af blusset og hældes i en bøtte. Stil den i køleskabet til den er helt kold

Ingen kommentarer:

Send en kommentar