onsdag den 14. marts 2012

Hjemmelavet nutella

Man kan sige hvad man vil, men det er altså noget andet, end det man kan købe i supermarkedet. Hjemmelavet nutella har jeg stødt på på en del blogs, og det gjorde mig nysgerrig. Så her kommer min version af den skønne spise.

Hjemmelavet nutella på glas


Jeg kunne ikke engang nå at tage et billede, inden manden havde været der :)
 Opskrift:
120 gram lys chokolade
120 gram mørk chokolade
1 dl fløde
1,5 dl sødmælk
50 gram mandler (eller hasselnødder)
50 gram smør

Mandlerne blendes med mælk og sødmælk, til de er helt fine. Chokoladen hakkes i helt fine stykker og kommes i en skål - jeg brugte to pakker god pålægschokolade, det gjorde det utrolig nemt at få dem i små fine stykker, da man bare knuser dem med hænderne. Mælke-fløde-mandelmassen hældes i en gryde, hvor det bringes i kog. Den kogende masse hældes over chokoladen, og så skal der røres rundt indtil chokoladen er smeltet. Herefter kommer man smør i i små bider og rører rundt imens. Det passede lige med, at der var til et gammelt marmeladeglas her. Hæl massenpået glas og stil det i køleskabet indtil det er koldt og stift.

Nutellaen kan bruges både som nutella eller som frosting eller til andre lækre påfund, det er nemt at lave og det imponerer alligevel ens gæster, at der er hjemmelavet nutella :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar