tirsdag den 29. november 2011

Stegeben old style

Det er ikke meget spændende madlavning, der er blevet til på det sidste. Men i går fik jeg endelig lavet de stegeben, som min mand har hungret efter i ugevis. Han var i hvert fald tilfreds, så her kommer opskriften.

Stegebenene brunes af i smør

Aftenens tallerken

Stegeben med kartofler og sovs:
3 kg stegeben
2,5 liter vand
salt og peber
50 gram smør

Sovs:
1 liter vand fra stegebenene
1 boullion terning
1 dl fløde
maizena til jævning
salt og peber
kulør
Tænd en stor suppegryde, drys sregebenene med salt og peber og brun dem af i smøret lidt af gangen. Når alle benene er brunet af, kommes de op i gryden, og vandet hældes over og retten bringes i kog. Den skal ikke bulderkoge, men simre i cirka 2 timer. kog kartofler til.
Når de to timer er gået, tager man en liter af vandet fra stegebenene og kommer op i en gryde for sig. Heri kommes en svineboullion terning (jeg bruger knorr), en dl fløde, kulør og salt og peber efter smag. Når blandingen koger tilsættes maizena oprørt i vand indtil sovsen har den rette tykkelse. Server med hjemmelavet agurkesalat (Her river jeg en agurk i tynde skiver på rivejernet, drysser skiverne med salt og lader stå en halv time. Imens de står og trækker blander jeg 1 dl sukker, 1 dl varm vand og 2 dl eddike samt peber efter smag. Efter en halv time vrides agurkestykkerne for saft og kommes i væsken. Herefter skal det trække mindst en time og gerne en to - tre stykker.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar