tirsdag den 29. januar 2013

Spaghetti carbonara

Ja, så sniger der sig også lidt rigtigt mad ind på bloggen. Det får vi jo også hver dag, men jeg synes bare, at det er sjovere at bage og skrive om bagværk og desserter for tiden. Nuvel, i går stod der en af mine favoritter fra det italienske køkken på madplanen, nemlig spaghetti carbonara. Faktisk er det lidt sjovt, for det sted i verden, hvor jeg har fået den dårligste carbonara, er egentlig i Milano - og den dårligste pizza var i Venedig. Så måske laver jeg ikke pizza og pasta, som italienerne selv ville gøre det,  måske er det en fordansket og fordummet opskrift, jeg har sjusset mig frem til, men jeg synes, at det smager så englene synger. (Billedet illustrerer ikke helt den lækre cremede carbonara, fordi det først er fra dagen efter, hvor retten fik en tur i mikroen)

Lækker cabonara med bacon, champignon, parmesan, æg og fløde

Spaghetti carbonara (til 2 personer)
200 gr bacon i tern
250 gr champignon
4 fed hvidløg
250-300 gr pasta
3 økologiske æg
2,5 dl fløde
100 gram friskrevet parmesan
Lidt olie
Salt
Peber
Stødt muskatnød

Sæt vand over til spaghettien i én gryde, og sæt en suppegryde over på et andet blus - suppegryden skal være tom, men tænd for varmen - vent evt. et par minutter, hvis jeres gryde er hurtigere til at varme igennem, end min er. Kom spaghetti i gryden, når vandet koger. Hak champignon i mindre stykker efter smag, pil og hak hvidløg fint. Kom champignon i suppegryden med lidt ole, når gryden er godt varm. Pisk æg og parmesan godt, og kom krydderier ved, pisk igen og kom så fløden ved, pisk let. Kom bacon i champignon, når disse er halvfærdige - de skal være godt sprøde til sidst. Bacon skal steges sammen med champignonerne, til det er helt sprødt (jeg hader halvstegt bacon), når det er sprødt steges de hakkede hvidløg ved i et minuts tid, mens spaghettien tages af og hældes over i et dørslag. Hvis spaghettien er færdig før, tager man den bare af blusse, når den er færdig. Suppegryden med bacon-champignon-blandingen tages af varmen, og spaghettien blandes op i. Gryden skal IKKE tilbage på blusset. Når det hele er blandet sammen, tilføjes ægge-flødemassen under omrøring, og retten serveres med det samme. Det er vigtigt, at man ikke har gryden på blusset, da ægge-flødemassen så vil sætte sig på pastaen som en klæg og klumpet masse, fremfor en cremet sauce, som bliver tilfældet her. Riv evt. lidt ekstra parmesan hen over retten, når den er kommet op på tallerkenen.

2 kommentarer:

  1. Uf hvor ser det lækkert ud! Hvis det ikke er fordi jeg kæmper en kamp mod de sidste dumme graviditetskilo, så ville jeg fluks gå ud og lave en omgang :)

    - Maj :D

    SvarSlet
  2. Hehe, den kamp er jeg så glad for, jeg først skal møde om 4 måneders tid ;)

    SvarSlet