søndag den 15. september 2013

Peanutbutter islagkage med lun karamelsauce

Dette indlæg er en uge gammelt, for lige pludselig fik min mand ferie, og vi besluttede os for at tage på ferie, så vi har lige været en uge på Mallorca med lillepigen. Vi var meget spændte på, hvordan hun ville tage flyvetur og ferie, men det gik over al forventning.

Nå, tilbage til opskriften. Siden jeg for første gang lavede peanutbutteris, har jeg haft lyst til at lave en peanutbutter islagkage, så da mine forældre var på besøg i weekenden, lavede jeg denne islagkage.






Peanutbutter islagkage

Marengsbunde
5 æggehvider
200 gram sukker
1 tsk eddike
3 spsk kakaopulver

Peanutbutter is
1 dl rørsukker
1 spsk vanillesukker
2 dl sødmælk
6 spsk crunchy peanutbutter (2/3 glas)
4 dl fløde
1,5 dl hakkede peanuts

Pisk sukker, æggehvider og eddike til en stiv marengsmasse. Når massen er stiv, tilsættes kakaoen. Lav to cirkler på størrelse med en springform, og fordel marengsmassen i cirklerne. Bag ved 125 grader i en time og 15 minutter, lad bundene køle helt af, inden isen laves.
Hæld sødmælk, rørsukker og vanillesukker i en skål, og pisk det, indtil sukkeret er opløst. Kom peanutbutter i en anden skål, og pisk mælkeblandingen i lidt efter lidt. Gør det samme med fløden. Hak peanuts, og rør det i den cremede peanutsmasse.

Saml bundene i en springform med isen imellem, og stil den i fryseren i 6 timer. Lav karamelsaucen inden servering, hvis man vil have den varm, og lidt inden, hvis den skal være kold.

Karamelsauce med peanuts
2,5 dl piskefløde
1 dl rørsukker
150 gram smør
1,5 dl mørk sirup
150 gram hakkede peanuts

Kom smør, sukker, fløde og sirup i en gryde, og bring det i kog ved middel varme. Imens hakkes nødderne, og der røres af og til i gryden. Når massen koger, kommes nødderne i, og den bringes i kog igen under omrøring.

5 kommentarer:

  1. Fandt din blog via Mig og Maj! Sikke skønne opskrifter. Må straks lave den der peanutbutteris. SKønt med en impulsiv ferie til Mallorca. Havde selv min ældste (som altså utroligt hurtigt er blevet 21 år hi hi) ude at flyve da han var 2 1/2 måned og som du siger er børn helt ok med det der flyveri. Glæder mig til at følge med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.
      Velkommen til, og ja - skynd dig, men pas på, den er stærkt vanedannende ;)
      Se det skulle jeg lige have hørt, inden vi begav os afsted, det havde nok hjulpet lidt på nerverne, men vores pige på godt 3 måneder tog den også i stiv arm, så som så ofte før bekymrede mor sig uden grund ;)

      Slet
    2. Sådan er det - selvom du havde fået det fortalt skal mans selv ud i situationen for at tro på at det er ok ;-)
      Glæder mig til at prøve isen. Ha en dejlig dag. Her er det allerede 30 grader så lidt is kunne godt bruges. Knus

      Slet
  2. Lækkert med lækkert på - peanutbutter er så godt!

    - Anne

    SvarSlet
  3. Hej,
    Overvejer at lave denne til min søns 18 års fødselsdag. Han elsker peanutbutter:-) Men er det rigtigt at der slet ikke skal æg i? Og hvordan kan man lægge isen sammen med bundene. Forestiller mig at den er meget tynd...?
    Pft.
    Mvh.
    Marlene

    SvarSlet