torsdag den 21. marts 2013

Sidste parferie: Orlando, Florida

Vejen til Orlando var lang, det gælder både i overført betydning og i den mest åbenlyse betydning, fordi vi skulle mellemlande i både Amsterdam og i Detroit, inden vi endelig efter 18 timer på farten kunne begive os hen mod hotellet i Orlando. I overført betydning, så skulle ferien i uge 9 og 10 egentlig have gået til Egypten, hvor vi havde booket et krydstogt på det røde hav og udover Egypten skulle se Israel og Jordan, turen skulle slutte af med badeferie på et femstjernet hotel i Sharm el-Sheik. Ferien havde vi booket allerede i starten af september, men kort tid efter fandt vi så ud af, at jeg var blevet gravid og ville være 27-28 uger henne, når vi skulle afsted. Vi turde ikke være fanget på et krydstogtskib ude på havet, hvis der nu skulle ske noget - så ville vi gerne være i nærheden af et hospital. Derfor afbestilte vi ferien og ledte efter en anden ferie, som nu skulle være vores sidste parferie inden baby. Det gav os en god undskyldning for ikke bare at tage til de kanariske øer, og valget faldt på Orlando, så vi kunne komme i Disney World - en af de store punkter på vores "det-skal-vi-se-inden-baby-kommer-liste".

Vi havde derfor rigtig mange grunde til at glæde os til ferien og til Orlandos mange muligheder. Og her skuffede byen i hvert fald ikke - selvom vi slet ikke nåede alt, hvad vi gerne ville, så vi må nok komme tilbage igen. I alle turistguides står der, at den bedste måde at komme rundt i Orlando, men da vi kun skulle være der i 8 dage og vidste, at de 3 skulle foregå i Universal, hvor hotellet havde gratis transport til og den ene dag skulle være i Disney, så droppede vi at leje en bil. Det begrænsede os lidt, men det var med vilje, så vi også var tvunget til at slappe af, når jeg nu var gravid - så det var nok meget godt. Næste gang lejer vi en bil, men der har vi nok også børn med, og Orlando er IKKE et sted, hvor man lige går rundt mellem tingene - vi forsøgte, men alting ligger på store grunde, så selvom det ser ret overskueligt ud på et kort, så er der store afstande. Men de lokale busser er ret nemme at finde ud af, og de er utrolig billige, så dem brugte vi en del.

Hotellet: Et rigtig godt udgangspunkt i Orlando
Nå, tilbage til starten. Vi boede på The Enclave Hotel & Suites, som er et trestjernet hotel på en sidegade til International Drive. Hotellet var udemærket, det er et lejlighedshotel, så der er køkken i alle værelserne, og det er ikke bare et almindeligt tekøkken, som det godt kan være tilfældet i hotellejligheder, her er det et ordentligt veludstyret køkken med stort køleskab, ovn, mikroovn og sågar opvaskemaskine. Vi fik et familieværelse, selvom vi kun var to, så det var ren luksus, i værelset var der udover en stue med køkken to soveværelser, to badeværelser, tre fjernsyn og balkon med udsigt til søen og det store vandland Wet'n Wild, som lå på den anden side af søen.

Udsigten fra vores altan
På hotellet var der gratis grab and go breakfast, hvilket vi havde læst os til hjemmefra, bestod af en kage, et stykke frugt og noget juice. Derfor opgraderede vi til morgenmadsbuffet, det kostede sølle 3 dollars per person om dagen. Buffeten var ikke noget at råbe hurra for (vi er vandt til de overdådige buffeter, som man ser i Thailand, så her er vi nok lidt luksus.mennesker), men der var, hvad man havde brug for. Hver morgen var der noget æg - oftest røræg, brød, kager, brugt, oftest noget kød eller kartofler - tre varme bure blev skiftet ud dagligt, hvor en af dem var æg. Der var mælkemorgenmad, kaffe, juice og et vaffeljern, så man kunne lave sine egne vafler med skøn amerikansk ahornsirup til - det var lækkert. Så altså en jævn og solid morgenmad, som i den grad var prisen værd.

Hotellet ligger som sagt lige ud til søen, men man kan ikke bade i søen. Til gengæld er der ikke mindre end tre pools og to spa-bad. To af poolsene er udendørs, og den ene er opvarmet - ikke bare opvarmet en smule, den har en rigtig god temperatur, selvom temperaturen i luften falder. Der er også et udendørs spa, som er opvarmet. Den indendørs pool og spa er ligeledes opvarmet, og der er ikke så mange mennesker ved hverken pool eller spa, så det er dejlig fredeligt at slappe af her efter en lang dag i forlystelsesparkerne. Der er også træningscenter, men den slags pjat gør vi det nu ikke i, når der er dømt ferie :) Her kommer lige lidt billeder fra hotellet.

Alt i alt vil jeg bestemt anbefale hotellet, det ligger rigtig godt, og her er muligheden for at få en god base til at udforske Orlando. Der er desuden gratis bus til Universal, Wet'nWild, Seaworld mm., og så kan man købe sig til Disney World transfer. Se mere om hotellet her.

Oplevelser og seværdigheder
Orlando betegnes som forlystelsernes hovedstad, fordi den er bygget op omkring de store forlystelsesparker. 7 ud af 10 af verdens mest besøgte forlystelsesparker ligger faktisk i Orlando - det er de fire Disney parker, de to Universal parker og så Seaworld, så man kan vidst roligt sige, at Orlando ikke har fået sit kælenavn for ingenting. Vi havde hjemmefra udvalgt de forlystelsesparker, som vi gerne ville i, og så ville vi ellers se, hvad energi niveauet rakte til, når vi nåede frem. Eftersom at jeg var gravid i 28. uge, da vi tog afsted, var det lidt svært at vide, hvad jeg kunne holde til - men det gik nu helt fint, og vi nåede alt, hvad vi havde sat os for.

Universal Studios Orlando
Den klassiske af de to Universal parker, som gør sit for at tage den ulige kamp op mod Disneys parker. Den største forskel er, at Universal henvender sig til et lidt ældre publikum end Disney, som er for børn i alle aldre. Men hvis man er lidt film-interesseret, så er Universal og Island of Adventure virkelig et besøg værd. Vi havde købt en 3 dages billet til disse to parker i et godt tilbud hjemmefra (120 $ pr person), og vores første møde med Orlandos forlystelser var altså Universal. Temaparken skuffede bestemt ikke, heller ikke selvom der var en del forlystelser, som jeg ikke kunne prøve pga. babyen. Hele opbygningen er dog så fascinerende, at det føles som at gå rundt i et museum af gamle og nye film.

Selvom man er ret filmkyndig, som jeg med en BA i film- og medievidenskab vil mene, at jeg er, så går man alligevel rundt og forbløffes og tænker "Ahh, var det Universal, der lavede den". Man bliver klogere, fascineres og har det sjovt. Mange af forlystelserne er også filmoplevelser i 3 eller 4D, det er ret skægt - her kan især Shrek og Minion Mayhem anbefales. Jeg synes bestemt, at i skal unde jer selv et besøg i Universal, hvis i kommer til Orlando - parken kan for øvrigt sagtens ses på en dag.

En lille bonusoplysning er for øvrigt, at manden fik den bedste brownie, han nogensinde har smagt, i et bageri i Univasal. Her fik jeg også en rice krispies treat for førstegang i mit liv, og det var altså noget, der faldt i min smag - glæder mig til at eksperimentere med det hjemme i køkkenet.

Fantastiske kagemontre i Universal
En Rice Krispies treat på størrelse med mit ansigt

Island of Adventure
Universals lillebror indeholder lidt vildere forlystelser, men rummer også et fascinerende sceneri i for eksempel Jurassic Park delen og World of Harry Potter - her føler man, at man går midt i filmene. Jeg havde en halv times tid alene i Harry Potter land, mens manden prøvede en forlystelse, som var uegnet for gravide, og her havde jeg så fornøjelsen af at smage butterbeer - en meget spøjs og ret lækker drik, som ikke minder om noget andet, man har smagt. Det hujer en madblogger, når hun får øje for en helt ny smag.

Butterbeer - hvad er det egentlig?
Hvor Universal parken er de mere klassiske film, så er Island of Adventure i store træk de lidt nyere og vildere film - der er selvfølgelig lidt af hvert i begge parker, men hvis man skal generalisere lidt, så holder det stik. Jeg interesserer mig ikke så meget for tegneserier, og det var også et af temaerne i Island of Adventure, så her er jeg nok mere til den klassiske. Men jeg ville ikke have været nogle af parkerne for uden.

Rutsjebanen "HULK" var ikke noget for mig..
... Men den havde jeg nu luret på forhånd
På lidt afstand så den nemlig sådan her ud - godt jeg havde baby som undskyldning
Den tredje dagsbillet brugte vi i den klassiske Universal park en af de sidste dage, inden vi skulle hjem. Det var bare en hyggetur for at se på alle de flotte scenerier - og så kunne vi også lige få prøvet de ting, som vi ikke havde gidet at stå i kø til den første dag. Et godt tip er altid at komme tidligt i temaparkerne, da køerne bliver ret lange op ad dagen.

Walt Disney World - Magic Kingdom
Det var med stor spænding, at vi tog i Disney World. Researchen hjemmefra havde vist os, at det var lidt af en jungle. Der er ikke mindre end fire temaparker i Disney området, og man skal have hver sin billet til hver park. Desuden tager det i hvert fald en dag at se hver park, så hvis vi skulle være sikre på at se det hele, skulle vi sætte 4 af vores 8 feriedage af til at være i Disney parkerne. Det havde vi besluttet os for, at vi ikke ville. For det første, så vidste vi jo ikke, hvor meget jeg ville have energi til, og for det andet så er biletterne langt fra gratis, fire dage i parkerne ville koste 3500 i indgang alene - så skulle vi også frem og tilbage og have noget at spise der inde. Medmindre man bor i Disney-området, så er transporten til og fra enten dyr (hvis det er med shuttle) eller langsommelig, hvis det er med de lokale busser (det tog over en time fra International Drive, og så skal man også lige rundt inde i det gigantiske Disney område, så det vil nok være to timer hver vej ca.. Vi valgte selvfølgelig den dyre, dejlige og komfortable løsning med shuttle - det stod os vidst i 27 $ fra hotellet, så det var såmænd ikke så slemt, men skulle det have været fire dage, så ville det alligevel blive lidt oveni de dyre biletter.

Nuvel, vi havde valgt den klassiske Disney park Magic Kingdom, og vi var der fra morgenstunden og indtil lukketid. Når man har set frem til noget og har haft så mange forestillinger om, hvordan det ville være, så skuffer det tit, det kender i sikkert godt. Men Disney skuffede ikke. Det var lige præcis så magisk, så fantastisk og så fascinerende, som vi havde drømt om. Det er virkelig en oplevelse, og jeg kan nærmest ikke beskrive den. Så jeg følger ordsproget at et billede siger mere end 1000 ord.

Indgangen

Gaston og en lille Belle
Det smukke slot

Askepots onde stedsøstre trøstede en lille pige

Smoked turkey leg - og så var manden glad

To ældre mænd fik sig lige en is, mens de ventede på parade

Parade om eftermiddagen

Hyldest til Gaston.. ... Fra Gaston
En rigtig karusel

Make a dream come true show med Mickey. Minnie og co.

Der vil jeg bo

Her bliver små piger forvandlet til prinsesser
Indgangen til skønhedssalonen

Oplyst prinsesseslot om aftenen

Fantastisk parade om aftenen

Jeg håber, at det gav et lille billede af, hvordan Magic Kingdom er. Vi var bange for, at vi ikke ville kunne nå det hele på en enkelt dag, men det syntes vi egentlig, at vi gjorde. Der var ikke mere, vi ville se, da vi tog hjem om aftenen. Men det var en lang og oplevelsesrig dag, så vi var enige om, at det var godt, vi ikke skulle i en ny park dagen efter - så ville magien gå lidt af det, tror vi. Desuden betyder det, at vi må komme tilbage igen og se resten af parkerne, og selvfølgelig vise lillepigen Magic Kingdom, så vi er nok ikke færdige med Orlando.

Downtown Disney
Selvom vi kun var i én Disney park, så tog vi ned til Disney World igen for at gå rundt i Downtown Disney. Det er et område med restauranter, butikker, biografer mm. - en lille by faktisk, som bare er bygget op om Disney. Der kræves ikke entré i området, man kan bare tusse rundt og kigge og købe. Området rummer blandt andet verdens største Disney butik - vi troede, at den der lå på Times Square i New York var stor, men det kan jeg så hilse og sige, at den ikke er. Downtown Disney er helt sikkert et besøg værd, men pas på med at tage børn med ind i Disney butikken - selv store børn er det farligt for (læs: os).

Shopping i Orlando
Sidste punkt i denne miniguide handler om shopping. Vi måtte desværre tvangsshoppe, fordi vores kuffert var væk, da vi ankom. Men det gjorde nu ikke så meget. Vi fandt et stort Outlet ved navn Orlando Premium Outlet, som vi havde udset os hjemmefra. Her foregik det meste af vores shopping, her var blandt andet en Levis Store, og manden sværger til Levis bukser, så der måtte vi selvfølgelig ind. Vi er ikke de store shoppere - og jeg er slet ikke, når jeg er gravid, så det var mest Kim, der fik nyt tøj. Men Orlando er virkelig et godt sted at shoppe, og der er store penge at spare i de mange Outlets. Som eksempel kan det siges, at for to par Levis bukser gav vi 86 dollars inkl skat (i USA lægges der 7 procent oveni alle priser, det kommer man ikke udenom), det svarer til lige knap 500 kroner, hvilket er noget mindre end et enkelt par koster her hjemme.

Vi var også i Florida Mall for at kigge ind i et rigtigt amerikansk storcenter. Det havde vi ikke været i før (hvis man ser bort fra Macys i NY, men det er ikke helt det samme alligevel). Det var meget sjovt, men det er Outletsene, man skal søge, hvis man vil finde god shopping og gode tilbud.

Alt i alt
Det var en rigtig dejlig ferie, og vi er langt fra færdige med Orlandos mange seværdigheder. Desværre har vi rejst meget få steder hen, hvor vi kunne sige "Så har vi set det", vi får oftest blod på tanden til mere. Næste gang lejer vi som sagt en bil, og så skal vi være der i noget længere tid, så vi kan komme i flere Disney parker og kan komme lidt mere omkring.